آونگ پرس ، مسئولان کشور معتقدند اگرچه تحریم مطلوب نیست، اما در عین سختی، مزایایی نیز داشته است؛ در زمان تحریم ما میتوانیم رفته رفته به سمت خوداتکایی رفته و بدون نیاز به واردات، تولید را جزو اولین ماموریتهای خود قرار دهیم و در این راه، کشورهایی که تحت تحریم قرار دارند، میتوانند در کنار هم همراهان خوبی باشند.
ایران نیز در حوزه حمل و نقل تحریمهای بسیاری را متحمل شده است؛ در این سالها در زمینه تولید کامیون و اتوبوس، تولید واگن و تولید بسیاری از تجهیزات فرودگاهی توانمند شده است و در این میان همانطور پیش از این هم مطرح شده بود، ایران و ونزوئلا میتوانند در حوزه مدهای مختلف حمل و نقلی به یکدیگر کمک زیادی داشته باشند و ارتباط و همکاری نزدیک در حوزههای حمل و نقل دو کشور بسیار مفید خواهد بود.
دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینههای مختلف اقتصادی و توسعه زیرساختهای حملونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورها هدفگذاری کرده است و آمادگی کامل جهت همکاری با کشورها و فعالان اقتصادی آنها در همه زمینههای حملونقلی و ترانزیت را دارد. فعالان اقتصادی میتوانند از شرایط ایجادشده در جهت افزایش تبادلات تجاری بین کشورها استفاده بهینه را داشته باشند.
در عین حال با رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا، مسئولان نظام بهخصوص دولت و مجمع تشخیص مصلحت در حال تدوین سیاستهای کلان دریا هستند که به گفته مسئولان دریایی، چرخشی بزرگ در سیاستهای ایران خواهد بود و سهم GDP را از حوزه اقتصاد دریا افزایش چشمگیر میدهد که سیاست جدیدی نه تنها برای کشور بلکه برای کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.
جدیدترین جلوه همکاریهای ایران و کشورهای دوست، ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین که در این راستا اخیرا ابراهیم رئیسی -رئیس جمهوری- به ونزوئلا سفر کرده است تا ظرفیتهای جدیدی از همکاریهای اقتصادی بین دو کشور را گسترش دهد.
رئیسی درباره دیدار از سه کشور منطقه آمریکای لاتین، با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی روسای جمهور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام میشود، گفته بود: امروز عمده کشورهای منطقه آمریکای لاتین کشورهایی هستند که میخواهند مستقل زندگی کنند و روحیه آزادیخواهی، استقلالطلبی و مقاومت در مقابل نظام سلطه وجه مشترک کشورهایی است که در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوبی دارند.
امکان برقراری خط دریایی برای انتقال کالا میان ایران و ونزوئلا
پیش از این بارها مطرح شده که ایران میتواند هاب منطقهای برای کالاهای ونزوئلایی باشد، ونزوئلا نیز میتواند این نقش را برای کالاهای ایرانی ایفا کند. در زمینه حملونقل دریایی بین دو کشور بحث انتقال بار و تجاریسازی محصولات، حائز اهمیت است و باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در هر دو طرف ایران و ونزوئلا برنامهریزی برای تبادل بار و کالا وجود داشته باشد و دو کشور میتوانند شریک دریایی یکدیگر باشند.
لازمه راهاندازی خط دریایی، پایداری تبادل اقتصادی است و باید به دنبال راهحلهایی برای توجیه خط دریانوردی بود. بدینترتیب میتوانبه صورت منظم خط دریایی برای انتقال کالای بین دو کشور و کشورهای دیگر برقرار کرد و همچنین میتوان در تمام زمینههای دریانوردی و حتی ساخت و تعمیر کشتیهای دو کشور همکاری کرد. در عین حال در بخش تبادل بار و کالا باید تناوب کافی برای تبادل وجود داشته باشد، زیرا سیستم حملونقل وابسته به تبادل بار بین دو کشور است.
باید توجه داشت که تبدیل منطقه به یک هاب حملونقلی، مزایای اقتصادی زیادی برای هر دو کشور به بار خواهد آورد؛ اراده دو کشور باید به این سو متمرکز باشد و لازمه آن این است که واردات و صادرات بین دو کشور توازن داشته باشد و کشتیها در رفت و برگشت بار داشته باشند؛ کما اینکه در حال حاضر ایران تلاش دارد نقش هاب کالا و ترانزیت را در منطقه ایفا کند.
شهریار افندیزاده -معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی- پیش از این درباره دستاوردهای نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران که آبانماه سال گذشته برگزار شده بود، با اشاره به تاثیر مثبت انتقال تجربیات، تکنولوژی و دانش فنی میان ایران و ونزوئلا تاکید کرد: با توجه به فعالیتهای ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال – جنوب در زمینه حملونقل دریایی و انتقال بار میتوان با طرف ونزوئلایی به تفاهمات مهمی دست یافت.
آمادگی کشتیرانی ایران برای توسعه مسیرهای انتقال کالا به آمریکای لاتین
در این راستا گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با سفر رئیس جمهور به ونزوئلا اعلام کرد که آمادگی دارد ضمن اعزام نماینده مستقر در کاراکاس جهت تسهیل امور مربوط به فعالان اقتصادی و تجاری که کالای خود را با کشتیهای این ناوگان به مقصد ونزوئلا اعزام یا از این کشور وارد میکنند، نسبت به افزایش مبادی و مقاصد کشتیهای حامل بار صادراتی و وارداتی میان ایران- ونزوئلا و آمریکای لاتین اقدام کند.
این در حالی است که اسفندماه سال گذشته هم اعلام شده بود حمل منظم بار صادراتی به مقصد ونزوئلا که یکی از درخواستهای شرکتها و تجار ایرانی بوده، چند ماهی است از سوی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه ویژه قرار گرفته و بر این اساس، خط منظم کشتیرانی از ایران به مقصد ونزوئلا بهصورت هر دو ماه یکبار راهاندازی شده است.