1

استشمام رایحه های مختلف حافظه افراد مسن را تقویت می کند

  • کد خبر : 39905
  • 06 مهر 1402 - 16:15
استشمام رایحه های مختلف حافظه افراد مسن را تقویت می کند
بررسی های دانشمندان نشان می دهد با تحریک حس بویایی می توان به تقویت حافظه پرداخت؛ محققان مرکز Langone Healthدر نیویورک در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که با قرار دادن افراد مسن در معرض بوهای مختلف در هنگام خواب می توان حافظه آنها را تقویت کرد.

یورو نیوز نوشت: حس بویایی در زندگی نقش مهمی دارد زیرا درک طعم غذاها و داشتن احساس به یک گل با حس بویایی ایجاد می شود.

بررسی های دانشمندان نشان می دهد با تحریک حس بویایی می توان به تقویت حافظه پرداخت؛ محققان مرکز Langone Health در نیویورک در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که با قرار دادن افراد مسن در معرض بوهای مختلف در هنگام خواب می توان حافظه آنها را تقویت کرد.

یکی از علائم بیماری‌ هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی و افسردگی، کاهش قدرت بویایی است؛ همچنین آسیب به حس بویایی در پی افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض سموم، سیگار کشیدن، یائسگی و … به از دست دادن حافظه منجر می شود.

محققان اعلام کرده اند که بین حافظه و توانایی بو کردن با افزایش سن ارتباطی وجود دارد و از دست دادن قدرت تحریک حس بویایی، ممکن است مغز را در برابر انواع مختلف مشکلات قرار بدهد.

محققان در تحقیقات خود با قرار دادن افراد ۶۰ تا ۸۵ ساله به مدت ۲ ساعت در شب در معرض ۷ رایحه مختلف متوجه شدند که حافظه کلامی آنها پس از ۴ ماه تقویت شده است.

به گفته محققان برای تحریک حس بویایی از هر نوع فضای عطرآگین مانند ادویه جات م یتوان استفاده کرد به شرطی که استشمام این رایحه ها روزانه و مستمر باشد.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=39905

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.