6

آغاز همایش بین المللی سلامت زنان در شیراز

  • کد خبر : 40901
  • 18 آبان 1402 - 16:46
آغاز همایش بین المللی سلامت زنان در شیراز
دوازدهمین همایش بین المللی سلامت زنان در شیراز آغاز بکار کرد.

آونگ پرس ، این همایش دو روزه به همت مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت و بامحوریت سلامت دختران در حال برگزاری است.
دکتر کامران باقری لنکرانی، رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت و رییس این همایش گفت: همایش بین المللی سلامت زنان در ۱۲ دوره برگزاری علاوه بر موضوعات علمی بر همکاری‌های بین بخشی برای ارتقا سلامت بانوان تمرکز دارد.
دکتر لنکرانی با بیان اینکه محور اصلی همایش امسال سلامت دختران در گروه سنی کمتر از ۱۸ سال است، افزود: در این همایش علاوه بر صاحب نظرانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، کارشناسانی از وزارت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، بهزیستی و معاونت اجتماعی قوه قضائیه و نمایندگانی از سازمان‌های آیسسکو، یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد UNFPA به بررسی ابعاد مختلف سلامت دختران می‌پردازند.
وی محور‌های این همایش را اختلالات تغذیه‌ای در دختران سنین نوجوانی، رفتار‌های پرخطر در دختران سنین نوجوانی، سلامت روان در دختران سنین نوجوانی، فعالیت فیزیکی و بیماری‌های اسکلتی عضلانی در دختران سنین نوجوانی برشمرد.
دکتر لنکرانی با اشاره به ارائه ۲۶ سخنرانی کلیدی در زمینه جنبه‌های مخلتف سلامت دختران در این گردهمایی علمی، گفت: از ۳۶۵ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۱۳۶ مقاله پذیرفته شد که در قالب پوستر‌های للکترونیکی ارائه می‌شود.
رییس این همایش بین المللی با بیان پیشرفت‌های کشور طی ۵۰ سال گذشته در حوزه سلامت زنان به افزایش نرخ سواد دختران ایرانی از ۳۳ درصد به ۹۵ درصد و افزایش تعداد دانشجویان دختر اشاره کرد و ادامه داد: از هر ۱۰ زن ایرانی بالای هجده سال، ۶ نفر دارای تحصیلات عالیه هستند.
دکتر لنکرانی همچنین افزایش امید به زندگی در بانوان از ۵۵ سال به حدود ۷۸ سال را از دستاورد‌های نظام سلامت در کشور برشمرد و گفت: نرخ مرگ و میر دختران پنج تا چهارده سال در ۲۰ سال گذشته با کاهش ۸۵ درصدی همراه بوده است.

رییس دوازدهمین سمینار بین المللی سلامت زنان مهمترین عامل مرگ و میر دختران ۵ تا ۱۴ سال حوادث ترافیکی و سرطان برشمرد و افزود: اختلالات روانی از جمله اضطراب، سردرد، کم خونی و فقر آهن و مشکلات پوستی عمده‌ترین دلیل ایجاد ناتوانی در این گروه سنی است.

نایلسون معاون فنی صندوق کودکان سازمان ملل در ایران در این همایش با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع سلامت دختران، گفت: در حال حاضر سطح خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده در ایران به گروه‌های مختلف به ویژه بانوان قابل تقدی است.
وی افزود: ضروری است سیاستگذاران سلامت در زمینه چالش‌های جدید سلامت جوانان از جمله سلامت روان و خطرات مصرف مواد مخدر نیز برنامه ریزی کنند.
معاون فنی صندوق کودکان سازمان ملل در ایران با بیان اینکه بیشتر مرگ و میر‌های در سنین نوجوانی در دنیا با دسترسی به خدمات اولیه بهداشت و سلامت قابل پیشگیری است. افزود: در ایران خدمات سلامت وضعیت مطلوبی دارد به گونه‌ای که این خدمات در دورترین نقاط کشور نیز برای گروه‌های هدف قابل دسترس است.
نایلسون افزود: یونیسف بر اساس وظیفه ذاتی خود برای اجرای برنامه‌های تغذیه ای، ارتقا خدمات بهداشت و سلامت خانم‌ها در دوران بارداری و سنین پیش از بارداری و واکسیناسیون در برابر انواع بیماری‌ها اعلام آمادگی می‌کند.
محمد عبدالاحد، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) در ایران نیز در این همایش گفت: سرمایه گذاری در زمینه سلامت نوجوانان و جوانان نوید بخش آینده‌ای سالم برای دنیا است.
وی افزود: نوجوانان و جوانان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند از اینرو توجه به سلامت آن‌ها و فراهم کردن شرایط تحصیل و مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
عبدالاحد افزود: برگزاری همایش سلامت زنان و بررسی تهدید‌ها و چالش‌های سلامت دختران می‌توانند نقش بسزایی در برنامه ریزی‌های آتی ایفا کند.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=40901

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.