آونگ پرس، محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، علی خواجه نژادیان، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه جمعی از معاونین و کارشناسان دو اداره کل در نشستی دو ساعته به بحث و تبادل نظر پرداختند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این نشست، با اشاره به ظرفیت های کتابخانه های عمومی، بر لزوم هم افزایی کانون و کتابخانه ها تاکید کرده و افزود : باید شورای اداری مشترک بین دو دستگاه را برگزار کنیم و مکمل یکدیگر باشیم. لازم است مراکز کانون و کتابخانه ها را در سطح شهر و استان به هم مرتبط کنیم، تا بتوانیم بازخورد جلسات ستادی را در میدان شاهد باشیم.
محمدحسین فیروزی با اشاره به اهمیت حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی گفت: نهاد بیش ۱۵ سال است به صورت تخصصی به حوزه کودک و نوجوان وارد شده است و رویدادهای متنوعی در حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی شکل می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه نهاد به دنبال مخاطب کودک و نوجوان است، افزود: ایجاد کتابخانه های تخصصی کودک و نوجوان، راه اندازی بخش کودک و بخش اسباب بازی در کتابخانه های عمومی، طرح هدهد سفید، جشنواره قصهگویی، توجه به ارسال منابع فاخر در حوزه کودک و نوجوان و … از جمله برنامه های نهاد در حوزه کودک است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه سازمان های فرهنگی از جریان قشر نوجوان در کشور عقب است، گفت: در استان فارس با برنامه ریزی و درکنار هم گذاشتن ظرفیت دو مجموعه می توان این فاصله را کم کرد.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این نشست به ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری کانون در استان اشاره کرد و افزود : با وجود این که توسعه فیزیکی کانون، طی دو دهه گذشته چشمگیر نبوده است، اما مربیان کانون در این دو دهه رشد بسیار خوبی از لحاظ تخصصی و مهارتی داشته اند و آماده هستند تا تخصص خود را در اختیار کتابداران کتابخانه های عمومی قرار دهند.
علی خواجه نژادیان، در ادامه افزود : شیراز نیازمند پردیس بزرگ کودک و نوجوان است تا فضایی جهت غنی سازی اوقات فراغت، کودکان و نوجوانان و ارتقاء هویت ملی و دینی آن ها و تخلیه هیجانات نوجوانان، فارغ از هر گونه نگاه تجاری به آن ها را فراهم آورد. خواجه نژادیان به وجود سی و دو مرکز کانون زبان ایران و چهل و هفت هزار زبان آموز اشاره کرد و گفت : پر مخاطب ترین کانون زبان های کشور، در استان فارس مشغول به فعالیت می باشند.
وی افزود : تمامی فعالیت های ادبی و هنری کانون، در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و ایجاد انس میان کودکان و کتاب انجام می گیرد، و حتی مربیان تخصصی کانون نیز، معرفی کتاب ها به بچه ها و متن خوانی کتاب ها را از وظایف اصلی خود در کلاس های هنری و ادبی می دانند.