0
در بازدید مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پروژه‌های بزرگ مقیاس شهرداری شیراز مطرح شد؛

از افتتاح اّبّرپروژه‌های عمرانی شهری در سال جاری تا تقدیر از اقدامات متعدد شهرداری شیراز

  • کد خبر : 49243
  • 30 شهریور 1403 - 19:39
از افتتاح اّبّرپروژه‌های عمرانی شهری در سال جاری تا تقدیر از اقدامات متعدد شهرداری شیراز
ئیس و جمعی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در معیت مدیریت شهری شیراز از برخی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری بازدید و در جریان آخرین وضعیت و‌ تحولات پیشرفت عمران و سازندگی این کلان‌شهر قرار گرفتند.

به گزارش آونگ پرس، رئیس و جمعی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در معیت مدیریت شهری شیراز از برخی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری بازدید و در جریان آخرین وضعیت و‌ تحولات پیشرفت عمران و سازندگی این کلان‌شهر قرار گرفتند.
پروژه زیرگذر گویم به‌عنوان پروژه‌ای مهم و حیاتی در محور شریانی در گلوگاه ورودی چند استان و تسهیلگر گره ترافیکی شمال و شمال غرب و همچنین خط ۳ مترو به‌عنوان دو مقصد اصلی مورد بازدبد واقع شدند.
شهردار کلان‌شهر شیراز در بازدید از پروژه زیرگذر گویم اظهار کرد: سه سال گذشته که وارد شورای اسلامی شهر و شهرداری شدیم، بودجه شهرداری شیراز ۶ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۶۰ درصد عمرانی و ۴۰ درصد جاری بوده است و امروز که سه سال از عمر شورای اسلامی شهر و شهرداری در این دوره می‌گذرد، بودجه شهرداری شیراز ۳۱ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ درصد افزایش است که از این مبلغ ۸۰ درصد عمرانی و ۲۰ درصد جاری است.
محمدحسن اسدی افزود: در یک نگاه، شورای ششم یک شورای شبانه‌روزی و پرکار است و در مقایسه با سه سال سپری‌شده درصد تحقق مصوبات در سالی که گذشت بیش از ۹۲ درصد بوده است، این در حالی است که سال اول تحقق مصوبات صحن از کمیته‌ها ۳۴ درصد و در سال دوم ۶۸ درصد بوده است.
وی عنوان کرد: حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد از بودجه شهرداری شیراز بودجه عمرانی و تقریبا بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان بودجه جاری است.
این مقام ارشد مدیریت شهری گفت: شهرداری شیراز طی دو سال گذشته موفق شد ۳۵ هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه محقق شده قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی مبادله و منعقد کند.
اسدی پروژه بزرگ‌مقیاس زیرگذر گویم را به‌عنوان بحرانی‌ترین پروژه شهرداری شیراز از لحاظ محور مواصلاتی دانست.
وی اظهار کرد: امسال، سال افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ و ابرپروژه‌های شهرداری شیراز است.
شهردار شیراز به افتتاح پروژه‌ها همزمان با حضور مقامات ملی در آبان‌ماه اشاره کرد و گفت: تقریبا یک‌ماه دیگر در آستانه برگزاری دومین کنگره بزرگ ۱۵ هزار شهید استان فارس که یک بسته چند ده هزار میلیاردی برای افتتاح آماده شده است.
اسدی با اشاره به برگزاری سومین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری به میزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز طی ۲ هفته آینده، از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای حضور در این همایش بین‌المللی دعوت کرد.
وی با تشریح فعالیت و اجرای خطوط چهارگانه مترو و اتصال خط ۱ به ۴، خواستار حل مشکل بر زمین مانده واگن شد.
شهردار شیراز همچنبن خواستار ایجاد تدبیر در راستای آزادسازی اوراق مشارکت شهرداری شیراز شد و گفت: سال گذشته شهرداری شیراز ۱۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته اما هنوز آزاد نشده است و نیازمند تدبیر است.
اسدی در ادامه سخنان خود خواستار توجه جدی به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار شد و عنوان کرد: بخش خصوصی باید در عمل ثبات و امنیت اقتصادی را ببیند.
به گفته این مقام مدیریت ارشد شهری؛ شهرداری شیراز نمونه‌ای از فعالیت شبانه‌روزی و اعتمادسازی است که نسبت به شهروندان و سرمایه‌گذاران کرده است و در دوسال گذشته بودجه شهرداری شیراز ۱۰۰ درصد به علت اعتمادی که شهروندان به شهرداری داشته‌اند، محقق شد.
وی همچنین در بازدید از خط ۳ مترو گفت: دستگاه حفار مکانیزه برای حفاری خط ۳ مترو شیراز از چند مدت قبل کار خود را در ایستگاه شهرک گلستان شروع کرده است.
اسدی ادامه داد: در منطقه ۱۰ شهرداری شیراز، بوستان کوهستانی و جنگلی دراک وجود دارد که همزمان سه پروژه زیرساختی و مهم گردشگری از جمله پارک بزرگ آبی، تله‌کابین و آکواریوم در آن در حال اجراست که این پروژه‌ها به‌صورت تمام سرمایه‌گذاری و مشارکتی است.
شهردار کلان‌شهر شیراز ادامه داد: شیراز به عنوان قطب پزشکی و گردشگری است که امروز سه زیرساخت گردشگری در شهر شیراز همزمان به شعاع یک کیلومتر در حال اجرا است.
وی به سرریز جمعیت در این ایستگاه اشاره کرد و افزود: ایستگاه خط ۳ مترو شیراز در منطقه‌ای سرشار از جمعیت که حاصل منطقه مسکونی شهرک گلستان، شهر صدرا، ایستگاه راه.آهن و مجتمع گردشگری است، قرار دارد و مسافرین می‌توانند از این ایستگاه تا فلکه الله و فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب مسافتی به طول تقریبا ۴۰ کیلومتر را طی کنند.
اسدی به اهمیت و تأثیر مترو در این منطقه و اتصال آن به شهر صدرا تأکید کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز بر حرکت شهرداری‌ها در تراز شهروندان تأکید و اظهار کرد: در این صورت، مسیر توسعه و گسترش بهتر طی خواهد شد.
سید شمس‌الدین حسینی افزود: قانون آیین مالی و بودجه شهرها امکانات و پشتوانه خوبی برای سرمایه‌گذاری است و موانع تهدید سرمایه‌گذاری را از پیش رو برداشته است‌، پس شهرداران کشور مطالبه‌گر این قانون باشد.
وی به بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام اشاره و بیان کرد: بسته‌های سرمایه گذاری بدون نام برای کسب همه مجوزها اقدام و به فراخوان گذاشته شود، زیرا از روز فراخوان کسی اجازه ندارد از آنها درخواست مجوز جدید کند.
وی ادامه داد: به سازمان صمت تکلیف شده است که چنانچه در مسیر اجرای طرح.های عمرانی، دارایی مانند استحصال زمین ایجاد شد، سازمان موظف است در قالب قرارداد سند ایجاد کند و اینگونه نباشد که بهره‌بردار ادعای مالکیت کند.
نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت‌ها و کارهای بسیار خوبی در شهرداری شیراز اجرا می‌شود و جای تقدیر و تشکر را دارد.
جعفر قادری افزود: بعد از انقلاب اسلامی، بیمارستان‌های خیریه و خصوصی در شیراز راه‌اندازی شد و با کارهای بزرگی که انجام شد، این کلان‌شهر به‌عنوان قطب پزشکی و سلامت معرفی و این خود بسیار حائز اهمیت است.
وی با اظهار خرسندی از ظرفیت‌های ویژه به‌خصوص گردشگری در شیراز اظهار کرد: انصافا پروژه‌های بزرگی از جمله آغاز عملیات تونل ملل در حال انجام است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: در مجلس شورای اسلامی با توجه به قوانین تأمین تولید و زیر ساخت‌ها یا قوانین دیگر بتوانیم قدرت مانور شهرداری‌ها را بیشتر کنیم که بسیار قابل تامل است.
قادری افزود: قطعه اول آزادراه شیراز-بوشهر را با مشارکت ۱۰ درصدی شهرداری و ۱۰ درصد شرکت عمران صدرا و ۳۰ درصد سرمایه‌گذار و ۵۰ درصد دولت شروع خواهیم کرد، همچنین رینگ کمربندی شمال شرق شیراز که در شهرداری و شورای اسلامی شهر با ۲۰ درصد مشارکت به صورت بزرگراه مصوب شد، اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: با کمک شهرداری شیراز می‌توانیم پروژه‌های بزرگی را در سطح شهر داشته باشیم و در طی این دوره فعالیت‌ها و کارهای بزرگی اجرا شده که جای تشکر و تقدیر دارد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه زیرگذر گویم از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شد و حجم وسیعی برای جابجایی تأسیسات در پروژه داشته‌ایم که اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمد امین به مشخصات فنی این زیرگذر اشاره کرد و افزود: طول این پروژه ۲۱۵۰ متر است که در جنوب کشور بزرگترین زیرگذر شهری و بین شهری به این مقدار نخواهد رسید.
وی ادامه داد: نوع سازه، نیمه مستقف است که نورگیرهایی برای تهویه و روشنایی دیده شده، همچنین ارزش روز پروژه ۲۸۵۰ میلیارد تومان است که ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به هزینه تملک و اجاره و ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه جابجایی معارضین می باشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به ترافیک کیلومتری در این مسیر اضافه کرد: این محور با توجه به افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان و همچنین یکی از دروازه‌های ورودی شهر، شهروندان برای ورود به شهر شیراز باید ساعت‌ها در ترافیک قرار می‌گرفتند که تصمیم گرفته شد ۲۴ ماه این پروژه به سرانجام برسد، پس تملک ۴۱ پلاک تجاری و مسکونی، رفع معارضین تأسیسات پروژه از جمله مخابرات، فیبر نوری، گاز و برق در طول حدود ۳ کیلومتر، تملک ۵ واحد ادارات دولتی و نهادهای عمومی، انعقاد قرارداد اجاره موقت با ۱۵۶ واحد تجاری در محدوده حصارکشی کارگاه بوده است.
وی افزایش اکیپ‌های اجرایی را مورد توجه قرار داد و گفت: بتن.ریزی آخرین سازه این پروژه، شب گذشته به اتمام رسیده و اکنون عملیات نماسازی و روشنایی در جداره‌های مختلف در حال نصب است و برای جبران عقب ماندگی این پروژه اکیپ اجرایی در تمام ساعات روز و شب بدون اختلال و مزاحمت برای مردم افزایش یافته تا این پروژه در زمان‌بندی خود به بهره‌برداری برسد.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز یا بیان اینکه ۴ خط فعال مترو در شیراز داریم. گفت: شهرداری شیراز تنها کلانشهری است که ۴ خط مترو را به‌صورت همزمان مدیریت می‌کند.
علی کلانتری در ادامه افزود: خط یک به طول ۲۴.۵ کیلومتر افتتاح شده و به‌طور پایدار کار خود را انجام می دهد.
وی عنوان کرد: در طی دو سال گذشته فاز یک خط ۲ را افتتاح کردیم و عملیات بهرهبرداری کامل از خط ۲ در دستور کار قرار گرفته است، همزمان با بهره‌برداری از خط ۲، پروژه خط ۳ شامل ۱۰ کیلومتر حفاری مکانیزه با ۸ ایستگاه در دستورکار قرار گرفت و در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی دارد.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: نزدیک به ۵۰۰ متر از عملیات هفت تونل را انجام داده‌ایم و تمام ایستگاه.های مسیر در حال فعالیت است.
کلانتری به توان مهندسی در کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: مترو شیراز با توان مهندسی توانست در سال گذشته کاهش ۶۰۰ میلیارد تومان با حضور شرکت‌های دانش بنیان و بازطراحی‌ها داشته باشد.
وی به بزرگترین چالش حوزه مترو شیراز اشاره کرد و افزود: قانون حمایت از تولید داخل به واسطه خرید ناوگان از کشورهای خارجی است که این موضوع تا انتهای برنامه ششم در دستور کار بود و در برنامه هفتم هنوز برنامه تعیین و تکلیف نشده و دچار چالش شده‌ایم، به طوری که حجم زیادی از خطوط نزدیک ۳۰ کیلومتر خط مترو قابل بهره.برداری داریم که متأسفانه با کمبود ناوگان روبرو هستیم به طوری که در واحدهای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از آن بهره برداری می‌کنیم.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز اذعان کرد: به ازای هر کیلومتر خط مترو عددی نزدیک به ۶۰ میلیون یورو هزینه می‌شود لذا خطوطی که در اختیار داریم از آن استفاده می‌کنیم، همچنین خط ۴ را با یک مجموعه سرمایه.گذاری تفاهم‌نامه امضا شده و در حال فعالیت هستیم.
وی ادامه داد: اتصال خط ۱ به ۴ برای دسترسی آسان‌تر به حرم مطهر را در دستور کار گذاشته.ایم و حدود ۲۷۰۰ متر طول دارد و توسعه خط ۲ از میدان آزادی به سمت سعدی و خط ۳ در دستور کار است که بابت اتمام این پروژه‌ها عددی نزدیک به حدود ۱۵۰۰ یورو لازم داریم و سالیانه این عدد نزدیک به ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان از منابع اوراق استفاده می‌شود و مابقی این عدد از ظرفیت‌های شهرداری استفاده می‌شود که نیاز به حمایت منابع مالی داریم.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=49243

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.