0
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس خبر داد:

بافت تاریخی روستای گردشگری کندازی احیا می‌شود

  • کد خبر : 49330
  • 01 مهر 1403 - 18:59
بافت تاریخی روستای گردشگری کندازی احیا می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اجرای پروژه احیا و بازسازی جداره‌های بافت تاریخی روستای کندازی در شهرستان مرودشت خبر داد.

به گزارش آونگ پرس، محمد ثابت اقلیدی گفت: روستای کندازی یکی از روستاهای گردشگری در فارس است که موردتوجه گردشگران و علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه حفظ بافت سنتی و قدیمی، جاذبه‌های طبیعی و موقعیت جغرافیایی مهم‌ترین عوامل ظرفیت روستای کندازی در بخش گردشگری است گفت: با توجه به ارزشمندی بافت تاریخی این روستا پروژه احیا، بازسازی و مرمت جداره‌های باارزش روستایی بافت تاریخی روستای کندازی در حال اجرا است.
ثابت اقلیدی افزود: این پروژه طی دو ماه ونیم به پایان می‌رسد و اعتبار آن بیش از یک میلیارد و ۹۹ میلیون تومان است.
روستای هدف گردشگری «کُندازی» یکی از روستاهای بخش درود زن شهرستان مرودشت در استان فارس است که در فاصله ۹۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. این روستا در ۶ کیلومتری تفرجگاهی به نام تیره باغ (چهل چشمه) قرارگرفته است.
خانه‌های روستای کندازی در دشت کوچک و نه‌چندان همواری در میان کوهستان بناشده‌اند و بقیه فضای قابل‌استفاده پوشیده از باغ‌های پلکانی است. عمده خانه‌های روستا دارای معماری سنتی بوده و تمام مصالح بکار رفته در آن‌ها شامل خشت، چوب، گل و سنگ است. کوچه‌های روستا شیب‌دار می‌باشند و گاهی در مسافت‌های طولانی با طاق پوشانده شده‌اند. در و پنجره‌های چوبی قدیمی، سقف‌ها و طاقهای بناشده با تیرهای چوبی دیوارهای خشتی و سنگی و پشت‌بام‌های اندود شده با کاه‌گل، مجموعۀ زیبایی از خانه‌های روستایی محصور در باغ‌ها و کوهستان را تشکیل داده و پیوند زیبایی از رابطه انسان و طبیعت را رقم‌زده‌اند.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=49330

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.