2

دنیای بهتر برای دانش آموزان با توسعه ی فرهنگ و هنر ؛(بخش چهارم )

  • کد خبر : 49987
  • 18 مهر 1403 - 8:20
دنیای بهتر برای دانش آموزان با توسعه ی فرهنگ و هنر ؛(بخش چهارم )
فرهنگ و هنر را تبدیل به محملی برای برقراری گفتگو و تقویت دوستی و احترام بین دانش آموزان کشورهای مسلمان کنیم.
بعد از مزیت‌هایی که در  سه یادداشت اولم برای توسعه ی فعالیتهای فرهنگی هنری اسلامی در بین دانش آموزان کشورمان برشمردم، پیشنهاد مشخص در  یادداشت چهارم، طراحی و برگزاری رویدادهای بین المللی فرهنگی هنری، برای دانش آموزان جهان اسلام است، مشابه تجربه موفقی که در زمینه مسابقات قرآن داریم. بدون تردید بر طراحی و اجرای رویداد فرهنگی هنری دانش آموزان کشورهای اسلامی می توان مزایای زیر را متصور بود:
۱. تقویت همبستگی اسلامی از طریق ایجاد ارتباطات بین‌المللی و دوستی میان دانش‌آموزان کشورهای مختلف.
۲. توسعه مهارت‌های فردی با فراهم کردن فرصت برای یادگیری مهارت‌های جدید و بهبود استعدادها.
۳. آشنایی با تنوع فرهنگی در پی معرفی فرهنگ‌ها و هنرهای مختلف اسلامی به یکدیگر.
۴. تقویت روحیه همکاری از طریق کار گروهی و مشارکت در پروژه‌های فرهنگی هنری.
۵. الهام‌بخشی و انگیزه‌های با ایجاد انگیزه برای خلق آثار هنری جدید.
۶. تقویت هویت اسلامی
و…..
در سند تحول بنیادین، به عنوان قطب نما و نقشه ی راه دستگاه تعلیم تربیت نیز می توان مواردی را یافت که بر اهمیت طراحی جشنواره ای فرهنگی هنری با حضور و مشارکت دانش آموزان کشورهای جهان اسلام، تاکید دارد.
به عنوان مثال در فصل ششم راهبردهای کلان سند در گزاره شماره ۱۴ قید شده است:(( توسعه ظرفیتها و توانمندیهای آموزشی و پرورشی برای حضور فعال و سازنده در صحنه های بین المللی و منطقه ای در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای مندرج در قانون اساسی و سند چشم انداز و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و برنامه های «پنج ساله)) (بیانیه ارزش ها، ص ۲۸).
در فصل طولانی هفتم با عنوان هدفهای عملیاتی و راهکارها، قسمت اول پرورش تربیت یافتگان بند سوم و هفتم به ترتیب آمده است:(( با روحیه مسئولیت پذیری و تعالی خواهی و برخوردار از مهارتهای ارتباطی در حیات خانوادگی و اجتماعی در سطوح محلی تا جهانی)) (همان، ص. (۳۰) ، ((برای حفظ و تعالی میراث فرهنگی، تمدنی و هنری در سطح ملی و جهانی براساس نظام معیار اسلامی)) (همان ص. ۳۱.)
البته قطعا در این مسیر چالش ها و موانع فراوانی نیز پیش رو خواهد بود که از آن جمله هزینه ها، تفاوت ها حساسیت های فرهنگی، زبان و…. را می توان نام برد،
اما راههای فائق آمدن بر این چالش ها نیز پر شمارند.
به عنوان مثال در کشور خودمان، بهره بردن از ظرفیت‌های مالی سایر نهادهای فرهنگی داخل و خارج از آموزش و پرورش ( که بعضا بودجه های کلانی نیز دارند) ، طراحی ساز و کارهای اقتصادی از جمله معرفی و فروش آثار و جذب حامیان و استفاده از فناوری های نوین برای کاستن از بار هزینه ها و…. البته برگزاری نشست های هم اندیشی با سایر کشورها طراحی محورهای جشنواره بر اساس نقاط  اشتراک و بی حاشیه!
ما شاهد تجارب موفقی از برگزاری جشنواره های بین المللی برای کودکان و نوجوانان هستیم که از آن جمله می توان به  جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان یا مسابقه بین المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان یا جشنواره بین‌الملی‌ تئاتر‌ کودک‌ و‌ نوجوان اشاره کرد که قطعا تمرکز بر روی دانش آموزان کشورهای مسلمان با توجه به اقتضائات این جامعه ی بزرگ و با استفاده از تجارب موفق، می تواند نتایج مثبت قابل توجهی را در زمینه تقویت هویت اسلامی ایجاد همبستگی بین دانش آموزان مسلمان، رقم بزند.
چنین بادا!
لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=49987

مطالب مرتبط

20آبان
معلم در تراز سند تحول، مهم‌ترین عنصر تعلیم و تربیت است
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه سه در جشن فرهیختگان گفت

معلم در تراز سند تحول، مهم‌ترین عنصر تعلیم و تربیت است

15آبان
طرح «سفیران سلامت» در مدارس ابتدایی استان فارس آغاز شد
با میزبانی اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز

طرح «سفیران سلامت» در مدارس ابتدایی استان فارس آغاز شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.