0

آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد

  • کد خبر : 50017
  • 15 مهر 1403 - 15:47
آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد
بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، همزمان با هفته فرهنگی هنری حافظ (روز ۱۹مهر) برگزار خواهد شد.

به گزارش آونگ پرس ،  زهرا ریاحی‌زمین، رئیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز خبر داد: بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس دانشکده ادبیات، به‌ویژه بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رویدادهای ادبی- فرهنگی سال ۱۴۰۳ در شهر شیراز، همزمان با هفته بزرگداشت حافظ برگزار خواهد شد.

وی توضیح داد: دانشکده ادبیات و بخش زبان و ادبیات فارسی از قدیمی‌ترین دانشکده‌ها و بخش‌هایی است که در دانشگاه‌های کشور تأسیس شده است. موقعیت ادبی و فرهنگی شیراز به‌عنوان شهری که از دیرباز مهد ادیبان بزرگ بوده و فرهیختگان فراوانی را در حوزه‌های علمی- ادبی و فرهنگی پرورش داده است، باعث شد مردم و مسؤولین وقت نیاز شدید شهر شیراز به داشتن دانشکده ادبیات و بخش زبان و ادبیات فارسی را بیشتر احساس کنند و برای ترویج و توسعه زبان ملی خود اقدام نمایند. پیرو همین احساس نیاز و با پیگیری‌های مداوم، این دانشکده و بخش در سال ۱۳۳۳شمسی تأسیس شد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بیان کرد: در طی ۷۰ سال گذشته، بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات، خدمات علمی- فرهنگی و ادبی متعدد و متنوعی را انجام داده و هزاران ادیب تربیت کرده که هرکدام موقعیت‌های اجتماعی و علمی خوبی را حایز شده‌اند. علاوه‌بر این، استادان و دانش‌آموختگان بخش فارسی آثار ارزشمند و منحصر به‌فردی را آفریده‌اند و به‌عنوان ارمغان‌های علمی و ادبی به خانواده بزرگ ادبیات در داخل و خارج از کشور پیشکش نموده‌اند. این بخش سهم اصلی و کلیدی را نیز در تأسیس نهادهای ادبی و فرهنگی و علمی کشور، استان فارس و شهر ادب‌پرور شیراز داشته است. بنیان‌گذاران، استادان و پیشکسوتان مؤثر و مؤسس این بخش، از شخصیت‌های بزرگ و مفاخر فرهنگی و ملی کشور بوده‌اند که در این سال‌ها توانسته‌اند چهره‌های ممتاز فراوانی را تربیت نمایند. بسیاری از این افراد، از شخصیت‌های شناخته‌شده و مشاهیر و مفاخر زبان و ادبیات فارسی در سطح بین‌المللی هستند.

او افزود: موقعیت مکانی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز نیز در دنیا نادر و منحصر‌به‌فرد است. همسایگی و هم‌جواری این بخش با آرامگاه حافظ بزرگ و نزدیکی آن با آرامگاه سعدی شیرین‌سخن با هویت علمی و ادبی آن بسیار متناسب و معنادار است. با التفات به همه این استعدادها و ظرفیت‌ها، مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، بخش زبان و ادبیات فارسی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی برآن شدند تا مراسم بزرگداشتی برای این قدمت ۷۰ساله برگزار کنند.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=50017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.