به گزارش آونگ پرس، شاهرخ جم، امروز در نشست خبری که
به مناسبت سی و سومین سال فعالیت این دانشگاه برگزار شد، بر نقش حیاتی دانش کاربردی در رشد اقتصادی و توسعه تأکید کرد. او گفت: “دانش کاربردی باید در سرفصلهای درسی همراه با تجهیزات بهروز گنجانده شود و این امر تنها از طریق استفاده از نخبگان میسر است.”
وی افزود: “تمرکز اصلی ما مهارتآفرینی است، و دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از زیرنظامهای آموزش عالی کشور، در جایگاه ویژهای قرار دارد.”
جم توضیح داد که دو زیرنظام اصلی در کشور وجود دارد: نظری و مهارتی. در این میان، دانشگاه علمی کاربردی به زیرنظام مهارتی تعلق دارد که باید ۳۷ درصد از آموزش عالی کشور را به مهارتآموزی اختصاص دهد که از این حیث دانشگاه علمی کاربردی در سطح بالایی از آموزش قرار دارد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فارس با اشاره به تفاوتهای این دانشگاه با سایر نهادهای آموزشی، گفت: “یکی از مهمترین تمایزهای این دانشگاه، همکاری با بخش خصوصی است؛ مراکز ما در قالب بخش خصوصی ارزیابی و سنجش میشوند و فارغالتحصیلان این دانشگاه میتوانند به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین، مراکز دانشگاه علمی کاربردی در نزدیکی مراکز صنعتی و خدماتی قرار دارند و آموزش در این دانشگاه به صورت ۳۰ درصد نظری و ۷۰ درصد مهارتی است.”
جم ادامه داد: “این دانشگاه توانسته است ۸ هزار و ۷۷۵ کدرشته محل را تا سال ۱۴۰۱ ارائه دهد، اما با توجه به شرایط بازار کار و استقبال افراد از رشتههای نو، تعداد این کدرشتهها در سال ۱۴۰۳ به ۴ هزار و ۴۰۹ کد رشته کاهش یافت.”
وی گفت: با وجود این کاهش در تعداد کدرشته، برخلاف آنچه تصور میرفت دانشگاه با افزایش ۲۳ درصدی پذیرش دانشجو مواجه شد.
وی با اشاره به فعالیت ۱۹ مرکز در استان فارس، گفت: “۱۴ مرکز در شیراز و ۵ مرکز در شهرستانها داریم که ۱۸ مورد از این مراکز در حال پذیرش دانشجو هستند. هدف ما ارائه آموزشهای کاربردی در کنار محیطهای کاری واقعی است.”
رییس دانشگاه علمی کاربردی فارس، تعداد دانشجویان این دانشگاه در استان را ۸ هزار و ۴۲۳ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۵ هزار و ۸۳۸ نفر آقایان و ۲ هزار ۶۸۵ نفر از این دانشجویان را بانوان تشکیل میدهند
جم همچنین به تفاهمنامهای با سازمان نظام صنفی رایانهای کشور برای آموزش ۲۵۰ هزار نفر و تأمین نیروهای متخصص اشاره کرد و گفت: “هدف این دانشگاه، مشخصکردن بازار هدف قبل از آموزش و ارائه آموزشهای تخصصی بر اساس نیاز بازار است.”
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فارس با تأکید بر اهمیت احراز صلاحیت حرفهای فارغالتحصیلان دانشگاهی افزود: “امیدواریم این مهم از الزامات مجوزات کسب و کار قرار گیرد و باید توجه شود که این برنامه متفاوت از فعالیتهای فنی و حرفهای است و ما بر روی احراز صلاحیت حرفهای فارغالتحصیلان دانشگاهی متمرکز هستیم.”
وی همچنین به نظارت هوشمند بر کیفیت آموزشی در ۱۹ مرکز این دانشگاه اشاره کرد و گفت: “از سال گذشته سیستمهای نظارتی هوشمند در این مراکز نصب و راهاندازی شده است و به زودی رصد مستمر کیفیت آموزشی در این مراکز انجام خواهد شد.”
جم در پایان به اجرای طرح “آباد” اشاره کرد و گفت: “این طرح به منظور ارائه آموزشهای مهارتی و کاربردی به دانشآموختگان دانشگاههای مختلف در مراکز علمی کاربردی فارس طراحی شده است تا مهارتهای مورد نیاز بازار کار در رشتههای مختلف را کسب کنند.”