1
کارگروه سازگاری با کم آبی فارس تشکیل شد

برگزاری کارگروه سازگاری با کم آبی فارس به ریاست حسینعلی امیری استاندار فارس

  • کد خبر : 50641
  • 02 آبان 1403 - 19:55
برگزاری کارگروه سازگاری با کم آبی فارس به ریاست حسینعلی امیری استاندار فارس
کارگروه سازگاری با کم آبی استان با حضور حسینعلی امیری استاندار، محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی، سیاوش بدری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای و دبیر کارگروه و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش آونگ پرس ، ابتدا سید قاسم حسینی مدیر کل هواشناسی استان فارس، گزارشی در خصوص پیش بینی‌های انجام شده و احتمال وقوع آنها ارائه داد وگفت: بر این اساس امیدوار هستیم آخر هفته‌ای با نوید اولین بارندگی پاییزی سال جاری در فارس بخصوص مرکز و یک چهارم شمال غربی استان رقم بخورد.
وی اضافه کرد بیشترین بارندگی برای شهرستان‌های سپیدان، کازرون، کوه چنار، نور آباد، ممسنی پیش بینی می‌شود.
در ادامه سیاوش بدری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس و دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان گزارشی از سیمای منابع آب شامل حجم کل ۹ سد در حال بهره برداری به میزان ۲۹۳۶ میلیون متر مکعب، که حجم آب موجود ۱۰۹۸ میلیون متر مکعب و میانگین بارندگی ۵۵ ساله استان نزدیک به ۳۰۰ میلیمتر ارائه کرد.
بدری ادامه داد سد نرگسی، سد کوار و سد هایقر نیز در دست اجرا می‌باشند، که در این میان سد هایقر با حجم ۲۲۶ میلیون متر مکعب و آبگیری اولیه، آماده بهره‌برداری می‌باشد و سدهای چروم، پارسیان و تنگ سرخ نیز در دست مطالعه و بازنگری هستند.
ایشان افزود میزان ۲۳۲۳ کیلومتر خط لوله، مهم ترین طرح‌های در دست مطالعه، اجرا و بهره ‌برداری استان هستند.
دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی استان در بخش دیگری از گزارش خود، به منابع آب زیرزمینی پرداخت، که حدود ۸۴ درصد استحصال آب مورد نیاز استان جهت مصرف در کلیه بخش‌ها شامل: شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و کشاورزی، از آن طریق صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد سه نوع برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد، یکی برداشت مجاز از چاه‌های پروانه‌دار دیگری برداشت غیرمجاز از چاه‌های بدون پروانه و موثرترین برداشت در موقعیت فعلی که سفره‌های آب زیرزمینی را دچار بحران کرده است، اضافه برداشت غیرمجاز توسط چاه‌های پروانه‌دار می‌باشد.
از جمله راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی اجرای طرح مهم احیا و تعادل بخشی به خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز و به ویژه نصب کنتور هوشمند بر روی کلیه چاه‌های مجاز است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین از جمله فعالیت‌های در دست اقدام، مطالعات مدیریت جامع منابع آب استان فارس با هدف اصلی تدوین برنامه راهبردی مدیریت جامع آب استان با رعایت اولویت‌های شرب و بهداشت، محیط‌زیست، صنعت و خدمات و کشاورزی در سطح حوضه‌های آبریز درجه دو و شهرستان با اهداف تفضیلی شناسایی، تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود حکمرانی منابع آب در استان فارس برشمرد.
ایشان همچنین اضافه کرد شناسایی، تحلیل و ارزیابی وضعیت مدیریت تأمین آب (متعارف و نامتعارف)،‌ توزیع و مصرف در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت تدوین چشم انداز، سناریوهای محتمل، اهداف و راهبردها و برنامه‌های اقدام اولویت‌دار (در مقاطع پنج ساله منتهی به افق طرح) و معرفی طرح‌های شاخص در دوران برنامه می‌باشد، که نمایندگان سازمان‌ها و ذی نفعان در پیشبرد اهداف و اجرا دخیل خواهند بود و نتایج حاصل از این مطالعات به‌عنوان سند بالا دستی، در برنامه‌ریزی مدیریت تأمین، توزیع و مصرف منابع آبی استان فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در ادامه سایر اعضای جلسه به اظهار نظر پرداختند و در پایان استاندار فارس طی بیاناتی گفت: از سال ۱۳۴۵ بنای اقتصاد استان پهناور فارس بر مبنای کشاورزی و دام‌پروری گذاشته شده است وی اضافه کرد بعد از سال ۱۳۶۵ شاخص توسعه فارس دچار افت شده به خصوص در سنوات اخیر به دلیل بهره‌برداری غیر علمی آب در کشور به ویژه در استان فارس مشکلاتی همچون پدیده ریزگرد و فرونشست زمین خودش را نشان داده است.
استاندار فارس افزود: با این شرایط برداشت غیر علمی بخواهیم پیش برویم شرایط پیش رو بدتر خواهد شد. ضمن اینکه توقع برون رفت کوتاه مدت از وضعیت و شرایط، به نوعی خوش خیالی بوده و باید کلیه هم و غم خودمان را بکار بگیریم در مسیر درست قرار گرفته و در بازه زمانی مثلا ۱۵ ساله امیدوار به حل و فصل مشکل باشیم.
استاندار فارس در خاتمه تاکید کرد برداشت علمی از منابع آبی تنها راه قرار گرفتن در مسیر درست می‌باشد.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=50641

مطالب مرتبط

20فروردین
اقدامات ساختاری برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی استان فارس
رئیس گروه احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای فارس اعلام کرد:

اقدامات ساختاری برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی استان فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.