به گزارش آونگ پرس ، او که در اولین نشست خود با مدیران مدارس، در جمع مدیران متوسطه ناحیه سه سخن میگفت، با ارائه تعاریف مختلف از سواد، آخرین تعریف سواد را توانایی تغییر دادن عنوان کرد و افزود: باید بتوان با استفاده از سواد در زندگی تغییرات مطلوب ایجاد کرد.
به گفتهی دشتیان، بیسوادی در یک تقسیمبندی به بیسوادی سیاه و سفید تقسیم میشود؛ بیسوادی سیاه همان توانایی نداشتن خواندن و نوشتن است اما بیسوادی سفید آن است که افراد علیرغم کسب دانش، توانایی استفاده از دانش را در جا و موقعیتهای مناسب ندارند و در ایجاد تعاملهای مثبت و سازنده موفق نیستند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: دانشآموزان را بیسواد سفید تربیت نکنیم؛ در این راه لازم است به مقوله اخلاق توجه ویژه شود چون دیرتوسعهیافتگی عامل انحطاط نیست اما اگر اخلاق به معنای خاص در رفتار بروز نکند افسانه همراهی عالم و آدم به حق نمیپیوندد، تزکیه چاشنی تعلیم و تربیت نمیشود و انحطاط رخ میدهد.
دشتیان مسوولیت مدیران به عنوان رهبران آموزشی را سنگین دانست و گفت: جهان، از منظر تعلیم تربیت، مدرسهای بزرگ است و هر پدیدهای در این جهان، درس ویژهای به ما میدهد. در این جهان معلمهای بزرگی وجود دارند که بر فراگیرندگان تأثیرات شگرف و نقش ارزنده دارند.
او از مدیران خواست قبل از اینکه به کنکور و امتحان نهایی بیندیشند به نهادینهکردن اخلاق و آموزش کرامت انسانی برای بهتر زیستن و رسیدن به حیات طیبه و زندگی سبک ایرانی اسلامی در بین جامعه مخاطب بپزدازند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، توسعه حرفهای مدیران را یک ضرورت دانست که به بهبود فرایند یاددهی یادگیری و توسعه کشور میانجامد و هیچ جامعهای به پیشرفت نمیرسد مگر نظام تعلیم و تربیت آن از نیروهای توسعهیافته، بهرهمند باشد.
او مدیران را به مجهز شدن به علم روز توصیه کرد و شجاعت، عدالت و انصاف، قاطعیت، خویشتنداری، داشتن برنامههای مشخص و هدفمند، همدلی و صمیمیت، رعایت شأن و کرامت انسان و داشتن روابط انسانی و عاطفی، مسوولیتپذیری، مشارکت و مهربانی را از ویژگیهای مدیران موفق آموزشی دانست.
دشتیان از ناحیه سه به عنوان پایگاهی کم برخوردار اما سرشار از نیروی انسانی توانمند یاد کرد و رتبه اول استان در در کارنامه عملکردی، عملکرد مطلوب در ساماندهی نیروی انسانی و تحقق عدالت آموزشی، کسب مقامهای مختلف کشوری و استانی و میزبانی بسیاری از برنامهها را نشان این توانمندی عنوان کرد که از همدلی، پاکی و باعاطفه بودن این مجموعه حکایت دارد.
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز ضمن ارائهی گزارشی از عملکرد آموزشی ناحیه سه گفت: وزیر آموزش و پرورش بر چند شاخص مهم در آموزش و پرورش تأکید دارد از جمله: توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتآموزی که به عنوان محورهای اصلی مورد تأکید است. این موارد را در ناحیه سه واکاوی کردیم. خوشبختانه مجموعه همافزایی خوبی داشته و همانند یک خانواده، با همدلی و عاطفه در کنار هم تلاش میکنند.
سید عبدالصمد موسوی به موفقیتهای ناحیه سه شیراز نیز اشاره کرد و گفت: هدف ما هم تربیت نیروی متخصص برای دانشگاه و هم بازار کار است که در هنرستانها محقق میشود.
او اوقات فراغت دانشآموزان را فرصت طلایی دانست که میتوان با استفاده از آن به آموزش مهارت پرداخت تا ایجاد امید کند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس در ناحیه سه شیراز گفت:
هیچ جامعهای به پیشرفت نمیرسد مگر نظام تعلیم و تربیت آن از نیروهای توسعه یافته بهرهمند باشد
یزدان دشتیان در نشستی با حضور مسوولان اداره آموزش و پرورش ناحیه سه و مدیران آموزش متوسطه گفت: هیچ جامعهای به پیشرفت نمیرسد مگر نظام تعلیم و تربیت آن از نیروهای توسعه یافته بهرهمند باشد.
لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=51754