به گزارش آونگ پرس، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین پورثانی، در جلسه حضوری با مدیرکل و شورای معاونین اداره کل و نواحی شهر شیراز و برخط با شورای معاونان ادارات آموزش و پرورش سراسر استان گفت: در تعلیم و تربیت کنونی بسیاری از محتواهای آموزشی را از جاهای مختلف گرفتیم و آن را ترکیب کردیم و تحت عنوان محتوای درسی ارایه کردیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: سند تحول بنیادین با هدف پرکردن خلا نبود نظریه حاکم بر تعلیم و تربیت کشور و رسیدن به حیات طیبه تالیف شد.
وی ادامه داد: در مبانی نظری سند تحول بنیادین کلمه ای به عنوان آموزش و پرورش پیدا نمی شود بلکه فقط از واژه تربیت استفاده شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تربیت فرایندی است
از حرکت از وضعیت نامطلوب موجود به سمت وضعیت مطلوبی که موجود نیست.
وی نتیجه گرایی و کمی گرایی را از مهمترین چالش های حوزه پرورشی بر شمرد و عنوان کرد: علیرغم تغییرات مکرر نیازهای دانش آموز و وجود سلایق نو، ساختار پرورشی همچنان ثابت است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر روسای آموزش و پرورش و معاونان پرورشی اسیر روزمرگی شوند کارهای تربیتی قطعا با چالش رو به رو می شود.
پورثانی گفت: آسیب های حوزه دانش آموزی اولویت اول آموزش و پرورش است بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۹ «قانون نماد» بایددر اولویت کاری مدیران قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در سطح وزارتخانه روزانه همه فعالیت های طرح نماد رصد و هفته ای یک روز در حضور وزیر گزارش ارایه می شود لذا در استان نیز باید هفته ای یک جلسه با حضور استاندار و در شهرستان با حضور فرماندار فعالیت های نماد گزارش شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: بزرگترین کار منسجم و سازمان یافته در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان در کشور «طرح نماد» است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه، فارس سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است و همچنین وجود آرامگاه بزرگان ادبیات ایران در شیراز و تخت جمشید و سایر آثار باستانی و شرایط مطلوب اقلیمی، این استان می تواند مرکز ثقل استان های جنوبی باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:با ایجاد اردوگاه ملی و تبدیل فارس به قطب جنوب کشور، دانش آموزان استان های جنوبی از ظرفیت های عظیم این استان بهره مند شوند.
پورثانی افزود: از نگاه ما استان فارس یک استان نیست بلکه یک پیشران جغرافیایی و یک قطب ادبی برای کشور است و ضروری است برای استفاده از این ظرفیت برنامه ریزی شود
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز اظهار کرد: برگزاری همایش یاوران مقاومت این را ثابت کرد که دانش آموزان ما می توانند برنامه های بزرگی را اجرایی کنند.
فرشید قاسمی افزود: ظرفیت های خوبی در استان داریم که می توانیم طرح های بزرگی را اجرایی کنیم لذا با بهره مندی از ظرفیت دانش آموزی برنامه های خلاقانه ای نظیر همایش یاوران مقاومت را مشاهده می کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس هم گفت: آموزش و تربیت از یکدیگر جدا نیستند اکنون که شاهد شکوفایی دانش آموزان در المپیادهای علمی هستیم این سوال را از خود می پرسیم آیا در حوزه پرورشی نیز توانستیم الگویی را برای دانش آموزان دنیا داشته باشیم؟
محمد مهدی متحد زاده افزود: تقویت هوش معنوی و متاورس در فعالیت های پرورشی مورد تاکید است.