به گزارش آونگ پرس، این مراسم با حضور یزدان دشتیان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، یونس غلامی رییس اداره آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس، سید احمد حسینی مدیر پژوهش سرای دانش آموزی،دست آموز معاون آموزش ابتدایی ناحیه دو آموزش و پرورش فارس، زهرا شفیعی سروستانی رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی محیط زیست فارس، گل آفرین زارع رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس برگزار شد.
دشتیان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس، در این مراسم به تشریح برخی از کارکردهای خانههای محیط زیست پرداخت و تأکید کرد که آموزش محیط زیست باید به طور جدی در مطالب درسی دانشآموزان لحاظ شود. وی بیان کرد که یکی از اهداف اصلی این خانهها، ایجاد آگاهی و حساسیت نسبت به مسائل محیط زیستی در بین دانشآموزان است.
او افزود: “خانههای محیط زیست میتوانند به عنوان مراکزی برای برگزاری کارگاهها، سمینارها و فعالیتهای عملی در زمینه حفاظت از محیط زیست عمل کنند. این فضاها به دانشآموزان این امکان را میدهند که با چالشهای واقعی محیط زیست آشنا شوند و راهکارهای مؤثری برای مقابله با آنها بیابند.”
دست آموز معاون آموزش ابتدایی ناحیه دو آموزش و پرورش فارس در این مراسم با اشاره به اینکه افتتاح خانه محیط زیست آغازی برای افزایش مشارکت دانش آموزان در میاحث محیط زیست و ایجاد انس نسل جوان با محیط زیست است اظهار داشت : “افتتاح خانه محیط زیست فرصتی است تا دانشآموزان با مباحث محیط زیست آشنا شوند و در فعالیتهای مرتبط با حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و تنوع زیستی شرکت کنند. این خانه به عنوان یک مرکز آموزشی و فرهنگی، فضایی را فراهم میآورد که دانشآموزان میتوانند با یادگیری و تجربههای عملی، به درک بهتری از اهمیت محیط زیست دست یابند.”
حسینی رئیس پژوهشسرای رازی نیز با تقدیر از راه اندازی خانه محیط زیست گفت : “نسل جوان باید با آگاهی و حساسیت نسبت به محیط زیست بزرگ شود و بیاموزد که هر اقدام کوچک میتواند تأثیر بزرگی بر حفظ این نعمت الهی داشته باشد. آموزش و پرورش در این راستا نقش کلیدی دارد و ما باید برنامههای آموزشی خود را به گونهای طراحی کنیم که دانشآموزان را با چالشهای محیط زیستی آشنا کرده و آنها را به عمل در جهت حفاظت از محیط زیست تشویق کند.”
زهرا شفیعی سروستانی، رئیس اداره آموزش و مشارکتهای مردمی محیط زیست فارس، در این جلسه به تشریح فعالیتها و دستاوردهای تشکل خانههای محیط زیست در استان فارس پرداخت و اظهار داشت: “آموزش و پرورش مهمترین بستر برای ارتقای آگاهی محیط زیستی جامعه است
با آموزش دانش آموزان هم نسل بعد و هم نسل قبلی را آموزش داده ایم.
بهترین روش برای آموزش محیط زیستی دانش آموزان بواسطه معلمان و مربیان دلسوز و الگوساز میسر است.
وی افزود: آموزش و پرورش استان فارس به عنوان سومین استان کشور در جمعیت دانش آموزی و تعداد فرهنگیان میتواند در آموزشهای محیط زیستی نقش آفرین و الگوساز باشد.
همچنین محیط زیست استان فارس به عنوان پرچمدار و متولی آموزش کودکان بایستی با برگزاری برنامه های آموزشی ویژه الگوساز اشاعه فرهنگ محیط زیستی در کشور برای کودکان باشد.