به گزارش آونگ پرس، علی فرهادی، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، که به منظور سفر به شهرستان فسا وارد استان فارس شده بود، در نخستین نشست خود با مدیرکل و شورای معاونان آموزش و پرورش فارس، بر ضرورت ایفای تعهد انبوهسازان در ساخت مدارس تأکید کرد و گفت: «انبوهسازان موظفند به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی، یک مدرسه احداث و آن را با تجهیزات کامل به آموزش و پرورش تحویل دهند. در غیر این صورت، مدیران باید مطالبهگری کرده و موضوع ترک فعل را به نهادهای نظارتی گزارش دهند.»
وی با تبریک میلاد امام رضا (ع)، مردم فارس را مردمانی «فرهیخته، شجاع، ادیب و هنرمند» توصیف کرد و افزود: «این استان مهد تمدن ایران و افتخار میزبانی از سلاله اهل بیت (ع) را دارد.»
فرهادی با اشاره به بحرانهای پیش روی آموزش و پرورش در حوزه منابع انسانی و مالی، گفت: «در یک سال و نیم گذشته، ابتدا با برنامهریزی از بحرانها عبور کردیم، سپس عوامل ایجاد بحران را حذف و در ادامه مسیر مدیریت امور را سامان دادیم. تثبیت نسبی تأمین نیرو و پرداخت بخش عمدهای از بدهیها از جمله این اقدامات است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «آینده هر کشور به میزان توجه آن به آموزش و پرورش بستگی دارد»، اظهار داشت: «با توجه به اینکه نیمی از کارکنان دولت در این وزارتخانه مشغولاند، فرآیندهای مالی و پشتیبانی آن بسیار سنگین است.»
او آموزش و پرورش را «چشمه جوشان سرمایه انسانی» و مهمترین ثروت کشور دانست و خاطرنشان کرد: «در دولت سیزدهم، مساله وفاق که یکی از حلقههای مفقوده نظام حکمرانی بود، محقق شده و امروز با همدلی بین دستگاهها، بسیاری از موانع برطرف میشود.»
فرهادی با اشاره به دشواری جذب نیرو در حجم بالا از طریق کانونهای ارزیابی، از اعمال تغییراتی در فرایند جذب خبر داد و گفت: «سهم آزمون کتبی و شاخصههای علمی در پذیرش نیروها افزایش یافته است.» وی همچنین اعلام کرد: «در سال جاری، ۸۵ هزار نیرو در قالب دانشجومعلمان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی جذب میشوند.»
او از در دستور کار بودن اصلاح احکام کارکنان، بهبود پرداختها در سطوح مدیریتی و توسعه دامنه رتبهبندی به کارکنان اداری خبر داد و افزود: «امسال بیش از ۱۰ هزار نیروی خدماتی با اولویت جذب نیروی جوان استخدام خواهند شد.»
فرهادی با تأکید بر لزوم آسودگی معلمان در سفر، خواستار برنامهریزی دقیق در حوزه اسکان فرهنگیان شد و ادامه داد: «پرداخت فوقالعاده ویژه و فوقالعاده خاص کارکنان نیز در دستور کار قرار گرفته است.»
تأکید بر اجرای برنامه هفتم توسعه
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «اجرای جداول ۱۶ و ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه از اولویتهای وزیر آموزش و پرورش است و باید برای تحقق آن منابع لازم را تأمین کنیم.»
وی افزود: «آموزش و پرورش اولویت نخست دولت وفاق ملی است و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، ۲۸ جلسه کارشناسی با مدیریت مستقیم رئیسجمهور در این حوزه برگزار شده که این سطح از توجه بیسابقه است.»
گزارش مدیرکل آموزش و پرورش فارس
در ادامه این نشست، مهندس محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، ضمن تقدیر از تسویه بخش زیادی از مطالبات فرهنگیان، ابراز امیدواری کرد این روند ادامهدار باشد و گفت: «استان فارس نیز در این راستا گامهای مؤثری برداشته است.»
مشکلات مطرحشده توسط مدیران
در بخش دیگری از جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مدیران نواحی و حوزههای مختلف آموزش و پرورش شیراز، صدرا و مناطق عشایری، به بیان مشکلات و درخواستهای خود پرداختند.
از جمله مهمترین موارد مطرحشده میتوان به کمبود نیروهای خدماتی و سرایدار، ضرورت ساماندهی ثبتنام دانشآموزان، تقویت سرانه مدارس، تأخیر در پرداخت قبوض، کمبود فضاهای آموزشی، تراکم کلاسها بهویژه در کلانشهر شیراز، ضرورت توانمندسازی معلمان بهویژه در مدارس غیردولتی، عدم پرداخت حق مأموریتها، مشکلات بیمهای، بیتوجهی به ساخت مدرسه در طرح مسکن ملی، نیاز به بازسازی مدارس فرسوده، نبود تمایل نیروها برای اشتغال در بخشهای اداری، نیاز به تعلق فوقالعاده ویژه به همه کارکنان، حذف برخی پستهای ضروری، نواقص اسکان فرهنگیان، مشکلات برداشت از حساب آموزش و پرورش توسط سایر دستگاهها، فرسودگی ساختمانهای اداری، و ضرورت بهروزرسانی تجهیزات سختافزاری و نرمافزارهای اداری اشاره کرد.