به گزارش آونگ پرس، ناصر رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، با تأکید بر نقش محوری این استان در اتصال کریدور شمال – جنوب کشور اظهار داشت: توسعه زیرساختهای حملونقل در فارس نقشی حیاتی در تسهیل تجارت، گردشگری و تبادل میان مناطق مختلف کشور ایفا میکند.
وی افزود: فارس با وسعتی بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع، چهارمین استان پهناور کشور است که با ۹ استان از جمله اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان مرز مشترک دارد و در قلب کریدورهای راهبردی شمال–جنوب و شرق–غرب کشور قرار گرفته است.
رضایی موقعیت جغرافیایی فارس را عاملی مؤثر در تبدیل این استان به گلوگاه ترانزیتی کالا و مسافر میان بنادر جنوبی نظیر بندرعباس و بوشهر با مراکز صنعتی و پرجمعیت کشور دانست و گفت: فارس بخشی از شبکه بینالمللی حملونقل آسیایی بوده و نقش کلیدی در اتصال جادهای استانها و بنادر ایفا میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، آن را یکی از مهمترین طرحهای ملی خواند و افزود: تکمیل قطعه هفتم این آزادراه با جدیت در حال پیگیری است. وی همچنین گفت: با اجرای آزادراه شیراز – بوشهر، نقش فارس در اتصال سریع و ایمن مرکز به جنوب کشور پررنگتر خواهد شد.
وی با اشاره به پروژههای راهسازی در دست اجرا گفت: محور شیراز – جم – عسلویه برای اتصال فارس به قطب گازی پارس جنوبی، بزرگراه شیراز – بوشهر برای انتقال سریع کالا، و محور شیراز – فسا – داراب – حاجیآباد – بندرعباس بهعنوان بخشی از کریدور اصلی شمال–جنوب، از جمله پروژههای کلیدی استان هستند.
رضایی همچنین به اهمیت محور شیراز – دشت ارژن – قائمیه – بابامیدان – کنار تخته – برازجان در پیوند فارس با بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد و نیز محور باب انار – سروستان – خرامه – ارسنجان – سعادتشهر اشاره کرد که با تکمیل آن، مسیر بندرعباس به اصفهان ۱۳۰ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.
وی افزود: بزرگراه شیراز – سپیدان – یاسوج علاوه بر اتصال فارس به کهگیلویه و بویراحمد، باعث توسعه گردشگری در منطقه خوشآبوهوای سپیدان میشود. همچنین بزرگراه فسا – استهبان – نیریز – قطرویه مسیر ارتباطی فارس با کرمان و سیستان و بلوچستان را تقویت میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به نیاز این استان به شبکهای ایمن و مدرن به دلیل تنوع اقلیمی، تمرکز جمعیت شهری و موقعیت اقتصادی جنوب کشور گفت: توسعه زیرساختها در مسیرهای اصلی و فرعی در اولویت کاری قرار دارد و اجرای طرحهای بزرگراهی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاهها در دست پیگیری است.
رضایی افزود: کلانشهر شیراز بهعنوان مرکز خدمات درمانی، صنعتی و فرهنگی جنوب کشور، همراه با ظرفیت فرودگاهی، دسترسی به مناطق ویژه اقتصادی و پیوند با شبکه ریلی، فارس را به یکی از مراکز حملونقل ترکیبی در سطح ملی تبدیل کرده است.
وی در پایان با اشاره به پروژههای نیمهتمام استان گفت: در حال حاضر ۷۶۳ کیلومتر پروژه راه اصلی و بزرگراهی با پیشرفت فیزیکی بین ۴ تا ۹۹ درصد در فارس در دست اجراست که تکمیل آنها نیازمند ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است.