به گزارش آونگ پرس، کارگاه آموزشی یکروزه طرح دانشآموزی نجات آب “داناب”، ویژه رابطان آموزش و پرورش استان فارس، به میزبانی شرکت آب منطقهای فارس در شیراز برگزار شد.
بهگزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس، این کارگاه با محوریت سازگاری با کمآبی و با هدف تبیین وضعیت منابع آبی و ضرورت ترویج آموزشهای کاربردی، در سالن شهید ترکمان برگزار شد.
در ابتدای این رویداد، محمدمهدی شریفی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس، با اشاره به شرایط بحرانی منابع آبی استان گفت: تنها ۳۶ درصد ظرفیت مخازن ۹ سد اصلی فارس پر است و میانگین بارندگی سال آبی جاری نسبت به میانگین ۵۶ سال گذشته، ۴۶ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: کاهش بارندگی، برداشتهای بیرویه و تغییرات اقلیمی، دسترسی به منابع آبی را محدود کرده و در حالی که امکان تولید آب وجود ندارد، نیازمند مدیریت دقیق و هوشمندانه مصارف هستیم.
قربانی، نماینده آموزش و پرورش در طرح داناب نیز با اشاره به تأثیرگذاری آموزش و پرورش بر نگرش و رفتار نسل جوان، بر لزوم ایجاد دغدغهای عمومی در جامعه نسبت به مسئله آب تأکید کرد و گفت: کوتاهیهای گذشته در مدیریت منابع آبی، امروز خود را با نابودی آبخوانها نشان میدهد.
در ادامه، سیاوش بهروز کوهنجانی، مدیر مطالعات پایه منابع آب، به ارائه راهکارهایی برای مدیریت یکپارچه منابع آبی پرداخت و هشدار داد: کمبود آب در شمار ۱۰ بحران اصلی جهان است و حتی کشورهایی چون استرالیا را نیز درگیر کرده است. وی با استناد به مطالعات جهانی گفت: تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۵ درصد جمعیت جهان با کمبود آب مواجه خواهند بود.
او رشد جمعیت، توسعه فعالیتهای اقتصادی، افزایش استانداردهای زندگی و آلودگی منابع آبی را از دلایل اصلی فشار بر منابع موجود دانست و “مدیریت بههمپیوسته منابع آب” را مهمترین راهکار برای عبور از بحران عنوان کرد.
غلامرضا روئینتن، رئیس گروه تکنولوژی آموزش و پرورش فارس نیز خواستار عمومیسازی مسئله آب شد و گفت: آموزش باید از کلاسهای درس فراتر رود و با بهرهگیری از تولیدات هنری، ادبی و رسانهای، به دغدغهای فراگیر در جامعه تبدیل شود.
در بخش پایانی این کارگاه، زینلی، کارشناس شرکت مشاور، با بیان تجربیات ۱۵ ساله اجرای طرح داناب، نقش آموزش و پرورش و معلمان را در ارتقای “سواد آبی” جامعه کلیدی دانست و افزود: فرهنگسازی از مدارس آغاز میشود و این نهاد اثرگذارترین ابزار تغییر رفتار در جامعه است.