8
سهم اندک بانوان فارس در اهدای خون

بانوان تنها ۵.۴ درصد از اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند

  • کد خبر : 7834
  • 23 خرداد 1403 - 16:41
بانوان تنها ۵.۴ درصد از اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند
به گفته مدیر کل انتقال خون فارس، متاسفانه در کشور ما سهم بانوان درراهدای خون اندک است در حالیکه در کشورهای توسعه یافته سهم بانوان 45 درصد است.

به گزارش آونگ پرس، مجید اکبرزاده، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در زمان جنگ تحمیلی ۵۰ درصد اهدا کنندگان خون در کشور بانوان بودند، گفت: در حال حاضر این رقم در کل کشور نزدیک به پنج درصد است و در فارس این رقم پنج و چهار دهم درصد است.
اکبرزاده با اشاره به ضرورت تبلیغات و پررنگ‌تر شدن اهمیت اهدای خون بانوان در دانشگاه، مدارس و با کمک تمام دستگاه ها افزود: بانوان برای سلامت سیستم بدنی خودشان باید مکمل های آهن و فولیک اسید را داشته باشند، این در حالی است که ۱۳ درصد فقر آهن در میان بانوان داریم و یکی دیگر از چالش ها ما تغییر رفتار الگوی جامعه است که آنهم باید فرهنگ سازی شود.
مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه چهار مرتبه در زمانی که مازاد خون داشتیم خون به سیستان و بلوچستان هدیه کردیم چرا که سیستان اولین استان از لحاظ بیماری تالاسمی است، افزود: ارسال خون پروتکل ها بر اساس دما، فاصله زمانی انجام نمی شود و خون به هیچ کشوری ارسال نشده است.
اکبرزاده،  گفت: متاسفانه فارس استان اول در بحث تصادفات جاده ایست و خدمات درمانی در کشور را پوشش می دهیم و خون و خون گیری برای استان حائز اهمیت است.
مدیر کل انتقال خون استان فارس با اشاره به اینکه تنها دستگاه حیاتی در پدافند غیرعامل انتقال خون است و هیچ دستگاه دیگری در کنار این سازمان قرار ندارد، تمام مسئولین استان از جمله شهرداری ها باید به عنوان سازمان های عام المنفعه باید به ما کمک کنند، تاکید کرد: اهداکنندگان ایثار می کنند و اگر آنان نباشند فراورده های خونی را نمی تواند تهیه کرد و از خون اهداکنندگان برای جراحی های مختلف خون استفاده می شود و خون این عزیزان برای بیماران سرطانی، هموفیلی و تالاسمی هم یاری رسان است و اهمیت انتقال خون برای نجات جان افراد است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱۹ هزار و ۹۴۵ مراجعه مردم عزیز استان به انتقال خون داشتیم که از این تعداد، ۱۶۳ هزار و ۱۳۹ نفر خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کردند، گفت: فرد اهدا کننده برای اهدای خون باید یکسری شرایط داشته باشد که سلامت خودش تحت تاثیر قرار ندهد و یا خون او سلامت داشته باشد و سلامت دریافت کننده را تحت تاثیر قرار ندهد.
اکبرزاده گفت: حداکثر سن برای اهدای خون، برای اهدا کنندگان مستمر بدون بیماری زمینه ای ۷۰ سال و برای اهدا کنندگان بار اولی بدون بیماری زمینه ای ۶۵ سال است.
وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۴۰ هزار و ۴۷۱ نفر مراجعه کننده داشتیم و ۱۶۹ هزار و ۹۷۳ اهدای خون داشتند و همه سختگیری ها اینست که برای سلامت دریافت کننده ها است و اگر خون فردی مشکل داشته باشد، مجددا تست گرفته می شود و اگر مثبت باشد، خون وی را امحا می کنیم و طی نامه ای محرمانه به دانشگاه علوم پزشکی فرد برای پیگیری درمان هدایت می شود.
اکبرزاده با اشاره به اینکه در بحث اهدای خون مستمر افرادی که جز اهدا کنندگان مستمر هستند، در سال ۱۴۰۱ میزان ۵۱ و هفت دهم و در سال ۱۴۰۲ میزان ۵۷ درصد اهدای خون داشتند.
وی ادامه داد: میزان مراجعه کنندگان بار اول در سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۵ هزار و ۵۲۹ نفر بوده و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۸ هزار و ۶۱۹ نفر بودند.
وی با اشاره به اینکه مراجعه در ۲ ماهه اول ۱۴۰۲، تعداد ۳۹ هزار و ۹۳۹ نفر بود که از این تعداد ۲۸ هزار و ۹۷۰ نفر اهدای خون داشتند و این درحالی است که این رقم ها در سال جاری به ترتیب ۴۱ هزار و ۷۷۰ نفر و ۲۹ هزار و یکصد نفر بوده است، افزود: استان فارس استان دوم کشور از لحاظ تولید فرآورده های خونی است و در استان نیاز پلاکت و پلاسمای درمانی را به صورت کامل و صددرصد تامین کردیم.
اکبرزاده اظهار کرد: افزایش ساعت کار، افتتاح پایگاه های انتقال خون در لامرد و گراش و حضور تیم سیاری در سطح شیراز از جمله برنامه هایی است که برای افزایش دریافت ورودی های اهدای خون انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه چهار مرتبه در زمانی که مازاد خون داشتیم خون به سیستان و بلوچستان هدیه کردیم چرا که سیستان اولین استان از لحاظ بیماری تالاسمی است، افزود: ارسال خون پروتکل ها بر اساس دما، فاصله زمانی انجام نمی شود و خون به هیچ کشوری ارسال نشده است.
اکبرزاده افزود: پلاکت از سه روز تا پنج روز بعد از تولید و خون فشرده از ۳۰ روز تا ۴۲ روز قابل استفاده و در حال حاضر با توجه به نیاز بیمارستان ها تولیدات تنظیم شده است.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=7834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.