2

تولید نکردن زباله اولین و مهمترین قدم در مدیریت پسماند؛ اقدامات شهرداری شیراز یکی از نمونه‌های موفق مدیریت پسماند در کشور است

  • کد خبر : 8516
  • 06 مرداد 1403 - 17:03
تولید نکردن زباله اولین و مهمترین قدم در مدیریت پسماند؛ اقدامات شهرداری شیراز یکی از نمونه‌های موفق مدیریت پسماند در کشور است
در ششمین نشست از سلسله نشست‌های شیراز پایتخت محیط زیستی آسیا که با موضوع «مدیریت بهینه پسماند» برگزار شد، عنوان شد: اقدامات شهرداری شیراز یکی از نمونه‌های موفق مدیریت پسماند در کشور است و تولید نکردن زباله اولین و مهمترین قدم در مدیریت پسماند است.

دکتر نعمت الله جعفرزاده حقیقی فرد، در ششمین نشست از سلسله نشست‌های شیراز پایتخت محیط زیستی آسیا که با موضوع «مدیریت بهینه پسماند» برگزار شد؛ گفت: در معرفی شهرها هنگامی که از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند، معمولا به پسماند توجه نمی‌شود، حال آن‌که مدیریت پسماند در تمام فراز و فرودهای شهر از جنبه‌های مختلف نقش بسیار مهمی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، توجه به مدیریت پسماند را مسئله‌ای دانست که از دهه ۶۰ آغاز شد و مدیران وقت شهر با انجام مطالعات تخصصی و ایجاد حساسیت بر روی مسئله مدیریت اصولی تر پسماند واکنش نشان دادند تا از دپوی زباله در مناطق مختلف جلوگیری شود.

وی همچنین ادامه داد: مدیریت پسماند هنگامی در شیراز به طور جدی آغاز شد که از سوی مدیران ارشد شهرداری شیراز به عنوان یک مساله مهم پذیرفته شد و اکنون پس از سال ها تلاش شیراز در زمینه مدیریت پسماند به یک قطب تخصصی تبدیل شده است که پتانسیل ارائه مشاوره به سایر شهر ها را دارد.

دکتر جعفرزاده با تاکید بر این نکته که اولین قدم در مدیریت پسماند عدم تولید است، گفت: در نخستین قدم نباید پسماند را تولید کرد چرا که بازیافت محصولات ضمن این که سبب تحمیل هزینه به مجموعه مدیریت پسماند می‌شود، ارزش افزوده ابتدایی را نیز به ما برنمی‌گرداند.

این استاد دانشگاه جندی‌شاپور اهواز ضمن تاکید بر بهره‌گیری شیراز از متخصصان بومی، افزود: کارشناسانی که به توپوگرافی منطقه آشنا هستند، مطالعات مؤثرتری دارند و سریع‌تر نیز به نتیجه می‌رسند.

وی همچنین توجه به طرح های جامع و تفصیلی مدیریت پسماند را که توسط متخصصان تهیه می‌شود، عامل موفقیت مدیریت پسماند در شهر دانست و گفت: در این زمینه باید از تجربیات موفق دیگر کشورها بهره برد و درعین حال به ویژگی‌های اقلیمی هر منطقه نیز توجه ویژه داشت.

جعفرزاده در زمینه کاهش مصرف و در نتیجه کاهش تولید و مدیریت پسماند گفت: باید به تولید نکردن زباله توجه کنیم اما این به معنای قرار دادن مسوولیت بر دوش شهروندان نیست، اگر ما از مصرف کننده می‌خواهیم کیسه پلاستیکی استفاده نکند باید جایگزینی برای آن در اختیارش قرار دهیم و همچنین برای تولید کنندگان باید سیاست‌های تشویقی قرار دهیم تا برای کاهش تولید منفعتی به دست آورد.

وی سیاست‌های مناسب مدیریت پسماند را از عوامل پیشرفت در این خصوص دانست و گفت: در این زمینه نمی‌توان برای تمام کشور یک طرح مشترک داد بلکه بهتر است هر منطقه متناسب با جغرافیای خاص خودش روش ‌های مدیریتی داشته باشد.

در ادامه این جلسه کارشناسان سازمان مدیریت پسماند ضمن گزارش از جریان مدیریت پسماند و حوزه های مختلف نظیر جمع آوری، حمل و نقل، تفکیک در مبدا، پردازش، خطوط تفکیک صنعتی، استحصال انرژی، تهیه کود کمپوست و مواردی از این قبیل؛ به بررسی و تشریح موضوع و همچنین ارائه عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به عنوان یکی از نمونه‌های موفق در تفکیک و بازیافت پسماند در کشور پرداختند.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=8516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.