3

راه‌اندازی مرکز رصد فناورانه فعالیت‌های کشاورزی در استان فارس

  • کد خبر : 8653
  • 21 مرداد 1403 - 15:49
راه‌اندازی مرکز رصد فناورانه فعالیت‌های کشاورزی در استان فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از راه‌اندازی مرکز رصد فعالیت‌های کشاورزی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به عنوان یک مرکز تصمیم یار در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش آونگ پرس، مجتبی دهقان‌پور امروز در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه جهاد کشاورزی به دنبال ایجاد یک مرکز رصد برای پایش و ارزیابی تمام فعالیت‌های کشاورزی هستیم و در تلاش هستیم این مرکز که سیستم تصمیم‌یار است را مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و فناورانه تا دوماه آینده به عنوان یکی از اقدامات موثر راه اندازی کنیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه امروزه یکی از اقدامات موثری که ما می‌توانیم برای یک کشاورزی بهره‌ور و سودمند داشته باشیم باید به دنبال کشاورزی دانش بنیان باشیم، گفت: باید از کشاورزی دانش‌بنیان به کشاورزی بهره‌ور و پایداری در تولید برسیم.

وی گفت: کشاورزی دانش‌بنیان یکی از پلرادیم‌هایی است که باید به آن توجه کنیم و در مقوله کشاورزی دانش‌بنیان باید یک سری اقدامات را برای اثرگذاری بیشتر و حفظ منابع آب و خاک در نظر بگیریم تا بتواند بر پایداری تولید اثر گذار باشد تا بتواند نیاز جامعه هدف را برطرف کند.

وی با بیان اینکه افزایش امور دانش در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف کشاورزی مورد تاکید ما در جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است، گفت: خوشبختانه این اقدام اثرات خوبی داشته است و در این طرح چند رویکرد را به لحاظ علمی و فنی و نوع کشت دنبال کردیم.

وی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در مناطق از جمله استفاده از محققین موضوعی در هر منطقه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی از جمله حفظ نباتات، آب و خاک برای استخراج و رفع نیازهای مناطق مورد هدف را از جمله رویکردهای طرح افزایش امور دانش دانست.

دهقان‌پور، شناسایی نیازها از طریق جوامع روستایی و کشاورزی و با رویکرد از پایین به بالا را از مهمترین اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و غیردولتی نیز در این طرح به عنوان بازوان کمکی لحاظ شده است.

به گفته رییس سازمان‌ جهاد کشاورزی استان فارس، اگر بخش خصوصی و شرکت‌ها فعال شوند و به افزایش تولید بالاتر از نسبت مشخص کمک کند و تولیدکنندگان توافق کنند و از سهم تولیدی مازاد و تولید سنواتی بهره‌مند شوند.

وی گفت: ما اموزش‌ها را به سمت بازاریابی و بازاریابی و آموزش مبتنی بر بازاریابی برده‌ایم و در تلاش هستیم تا قراردادها را در سطح استان گسترش دهیم و ما نقش نظارتی و تسهیل‌گری در این زمینه داریم تا با هدایت بخش خصوصی تولید را افزایش دهیم‌.

وی بررسی اقتصاد اموزش‌های ترویجی و درامد حاصل از آموزش‌های ترویجی به تفکیک مناطق و به صورت کلی سود حاصل از آموزش‌ها را از جمله دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

طرح افزایش امور دانش در واحدهای مختلف کشاورزی در دوسال گذشته در فارس آغاز شده است.

وی در خصوص هوشمندسازی بخش کشاورزی گفت: ما معتقدیم استفاده از فناوری‌های ار اس، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و هوش تجاری و یادگیری ماشین می‌تواند با استفاده از یک پلتفرم به ما کمک کند تا بهترین تصمیم را در بخش کشاورزی بگیریم و ما به دنبال ایجاد آن هستیم.

وی گفت: در حوزه جهاد کشاورزی به دنبال ایجاد یک مرکز رصد برای پایش و ارزیابی تمام فعالیت‌های کشاورزی هستیم و در تلاش هستیم این مرکز را که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و فناورانه است و سیستم تصمیم یار است تا دوماه آینده به عنوان یکی از اقدامات موثر راه اندازی کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، استفاده از طرفیت بخش‌های مختلف علمی از جمله مرکز تحقیقات، دانشگاه شیراز، شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات محصولات خبر داد و افزود: در همین راستا دفتری تحت عنوان مراکز علمی دانشگاهی تشکیل دادیم و وطیفه این دفتر این است که اقدامات موثری که در دنیاو در کشور در حوزه کشاورزی انجام شده و منطبق و سازگار با زیست بوم استان است را شناسایی و به کار بگیریم.

وی گفت: این دفتر می‌تواند کمک کند تا مسائل علمی که ما به دنبال آن هستیم به صورت نظام مند و مشخص کانالیزه و اجرایی شود و نمود بهتر کند.

دهقان‌پور تاکید کرد: تمام این مباحث به مقوله امنیت غذایی برمی‌گردد و استان فارس به لحاظ تولید محصولات کشاورزی مقام دوم کشور را دارد و بیش از ۱۱ درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان فارس تولید می‌شود.

وی با اشاره به نقش استان در تولید محصولات دامی و کشاورزی و تنوع تولیدات مختلف در استان گفت: از انجا که ۶ درصد جمعیت کشور در استان فارس است در حالیکه تولیدات استان فارس دوبرابر نیاز استان است ما به دنبال جذب و افزایش اعتبارات در این حوزه هستیم تا بتوانیم زنجیره امنیت غذایی را به خوبی تامین کنیم.

وی در خصوص خرید گندم با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر ۹۹۰ هزار تن گندم خریداری شوه است، گفت: امسال باتوجه به کم بارشی در مناطق مختلف تاکنون بالغ بر ۹۰۵ هزار تن گندم از گندمکارن خریداری شده است و امیدواریم با حمایت از تولید بتوانیم نقش موثر خود را ایفا کنیم.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=8653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.