2
دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه:

۸۵ درصد پروژه‌های محرومیت زدایی زودبازده و عام‌المنفعه هستند

  • کد خبر : 40966
  • 08 شهریور 1403 - 19:58
۸۵ درصد پروژه‌های محرومیت زدایی زودبازده و عام‌المنفعه هستند
به گفته دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، ۸۵ درصد پروژه‌های محرومیت‌زدایی عموماً کوچک، زودبازده، عام‌المنفعه، بدون پیچیدگی‌های فنی و تخصصی، قابل اجرا توسط ساکنان بومی و محبوبیت‌زا برای نظام جمهوری اسلامی است که در راستای برقراری امنیت پایدار و کارآمدی نظام در مناطق دورافتاده، محروم، صعب‌العبور، مرزی و حساس اجرا می‌شود.

به گزارش آونگ پرس، سردار سید ضیاءالدین حزنی، امروز در همایش تجلیل از کارآفرینان و گروه‌های جهادی شهر شیراز و آیین آغاز عملیات اجرایی مرمت ۵۰۰ واحد مسکن محرومین شهر شیراز، گفت: تأکید بر اینکه با رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم می‌توان امید و نشاط را برای پاسداری از نظام به‌وجود آورد، بر ضرورت همبستگی و کمک به دولت برای سازندگی و رونق تولید در مناطق محروم تأکید کرد.

وی کمک به کاهش فقر، محرومیت و حل مشکلات مردم محروم و ستمدیده و همچنین پیوند مردم با نظام و ایجاد محبوبیت و اثبات کارآمدی نظام از اهداف کمیته محرومیت‌زدایی است.

به گفته وی تعداد مساجد استان ۴۵۱۶ باب و تعداد اماکن مذهبی ۹۹۷۹ باب است و با توجه به اینکه جمعیت استان ۴ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۷۴ نفر است، فارس نیازمند احداث مسجد جدیدی نیست.

حزنی با تأکید بر اینکه با رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم می‌توان امید و نشاط را برای پاسداری از نظام به‌وجود آورد، بیان کرد: نمایش شکوه نظام اسلامی با ترمیم خرابی‌ها و آبادانی مملکت انجام می‌شود. بنابراین باید برای ایجاد همبستگی بین مردم و نظام اسلامی در سازندگی، توسعه و رونق تولید محصولات کشاورزی در مناطق محروم به دولت کمک کنیم.

وی جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها را یکی از نکات مهم دانست و گفت: مهیا کردن زمینه‌های کار و اشتغال در مناطق محروم و جلوگیری از هدر رفتن نیروی کار و ارتقای سطح امنیت پایدار، سلامت، بهداشت، کاهش شرارت و بزهکاری در مناطق محروم کشور از اهداف و اهمیت اجرای پروژه محرومیت‌زدایی در قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی سپاه است.

حزنی اظهار کرد: ۸۵ درصد پروژه‌های محرومیت‌زدایی عموماً کوچک، زودبازده، عام‌المنفعه، بدون پیچیدگی‌های فنی و تخصصی، قابل اجرا توسط ساکنان بومی و محبوبیت‌زا برای نظام جمهوری اسلامی است که در راستای برقراری امنیت پایدار و کارآمدی نظام در مناطق دورافتاده، محروم، صعب‌العبور، مرزی و حساس اجرا می‌شود.

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولویت‌های غیرعمرانی را برشمرد و افزود: فراهم کردن امکانات تحصیل محرومین، برپایی بیمارستان‌های صحرایی، تهیه و توزیع سبد معیشتی، فراهم کردن زمینه ازدواج آسان، راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال‌زایی، تهیه و توزیع البسه و پوشاک، کمک به بیماران صعب‌العلاج، تامین سبدهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه است

اجرای ۶۳ هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط جهاد سازندگی در کشور

وی ادامه داد: قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه از ابتدای تشکیل تا به حال بیش از ۱۲ هزار و ۲۴ پروژه عمرانی و ۵۰ هزار و ۹۶۶ پروژه غیرعمرانی داشته است که جمعاً ۶۲ هزار و ۹۹۰ پروژه عمرانی، غیرعمرانی، امنیت غذایی و اشتغال‌زایی در عرصه‌های آب‌رسانی، آموزشی، فرهنگی، معیشتی، مذهبی، کشاورزی، سلامت، اقتصاد، مقاومتی، حمایتی، امدادرسانی، پوشش مومنانه و ازدواج آسان را در استان اجرا کرده است.

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برای اجرای این پروژه‌ها تاکنون بیش از ۱۱۲۲ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان هزینه شده است.

حزنی بیان کرد: قرارگاه جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با همکاری قرارگاه احمد بن موسی (ع) از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۳۳۷۹ پروژه عمرانی و ۱۷۴ هزار و ۱۴۰ برنامه غیرعمرانی و جمعاً ۱۷۷ هزار و ۵۱۹ پروژه و برنامه عمرانی، غیرعمرانی، امنیت غذایی، اشتغال و فرهنگی با اعتبار ۱۸۴ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان داشته است.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین مشکلات ناشی از فقر و محرومیت بیکاری، اعتیاد، طلاق و ناکارآمدی اقتصادی کشور است، گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران درباره نیروی کار، استان سیستان سیستان و بلوچستان با ۱۲.۳ درصد بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است و فارس با ۶.۲ درصد در رتبه ۲۴ کشور قرار دارد.

حزنی با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون نفر مصرف‌کننده مستقیم و غیرمستقیم مواد مخدر در کشور وجود دارد، اظهار کرد: حدود ۱۵ میلیون نفر درگیر مواد مخدر هستند و بالاترین نرخ شیوع اعتیاد در جامعه دانش‌آموزی به ترتیب در استان‌های خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز و خوزستان است و بالاترین نرخ مواد مخدر به ترتیب در استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، سیستان و بلوچستان، گلستان و کرمانشاه است.

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه افزود: در نظام، مقام‌ها بالا و پایین می‌شوند، ولی مردم ثابت می‌مانند. بنابراین باید هوای مردم را داشته باشیم، این میزهای مدیریت، امتحان ما است که باید ما را متوجه مسئولیت‌های‌مان، فقر، محرومیت و عقب‌ماندگی‌ها کند و به‌دنبال ارزش معنوی کارها باشیم.

۵۰ درصد نیاز بنزین کشور توسط اقدامات سپاه تامین می‌شود

به گفته فرمانده سپاه فجر استان فارس، سپاه توانسته است ۷ هزار کیلومتر یعنی ۱۷ درصد از کل خطوط انتقال نفت و گاز را در کشور اجرا کند، همچنین ۵۷ میلیون لیتر به بنزین کشور اضافه کند یعنی چیزی حدود ۵۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور به واسطه اقدامات قرارگاه سپاه انجام شده است.

سردار یدالله بوعلی در ادامه این همایش که در سالن اجلاس پارک علم و فناوری فارس واقع در شهرک آرین برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید ظرفیت پذیرش کمک‌های مردمی را داشته باشیم، ظرفیت گروه‌های جهادی را مصداقی از ظرفیت و توان کمک‌های مردمی برشمرد.

وی بیان کرد: در موضوع محرومیت‌زدایی نیاز مردم محروم و استفاده از ظرفیت‌های مردم و موضوع توانمندسازی بسیار مهم است. بخشی از مردم به صورت میدانی پای کار می‌آیند که باید تلاش کنیم تا بتوانند نقش بیشتر و بهتری ایفا کنند.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند در موضوعات مختلف به ما کمک کنند، گفت: باید ظرفیت پذیرش کمک‌های مردمی را داشته باشیم. گروه‌های جهادی که در ابعاد و شکل‌های مختلف تشکیل شده‌اند و بسیار نقش‌آفرین هستند نشان می‌دهد که جهت‌گیری کمیته محرومیت‌زدایی درست بوده است.

 بوعلی تصریح کرد: قرارگاهی در شیراز با مدیریت استاندار تحت عنوان قرارگاه صیانت از سومین حرم اهل بیت(ع) تشکیل شده است که سایر ظرفیت‌ها به کمک این قرارگاه می‌آیند.

بوعلی ادامه داد: قرارگاه سپاه ۱۶۸ میلیون متر مکعب به گاز کشور اضافه کرده است، همچنین ایجاد ظرفیت ۲۲ میلیون لیتر گازوئیل، معادل ۲۳ درصد گازوئیل مورد نیاز کشور نیز توسط قرارگاه سپاه ایجاد شده است. ساخت ۶۲ سد در کشور با ظرفیت ۲۷ میلیارد متر مکعب یعنی حدود ۲۷ درصد موجودی سدهای کشور از عملکردهای سپاه است.

فرمانده سپاه فجر فارس تصریح کرد: علاوه بر این‌ها سپاه، در حوزه ساخت نفتکش یک هزار تنی اقدامات موثری را انجام داده است، همچنین در حوزه انتقال آب ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر اجرای خطوط انتقال آب داشته است که این عدد تنها در استان فارس و سپاه فجر حدود ۵۰۰ کیلومتر از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ بوده است. 

وی اظهار کرد: افزودن ۲ هزار مگاوات به برق کشور، اضافه کردن ۷ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور، اجرای ۲۵ هزار کیلومتر معادل ۳۸ فیبر نوری در کشور، افزودن ۴۵۰ هزار تن صنایع مس کشور که معادل ۲۵ درصد ظرفیت مس کشور است و  افزودن ۵ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور از دیگر اقدامات قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه بوده است.

فرمانده سپاه فجر فارس تصریح کرد: احداث حدود ۴۸ درصد آزادراه کشور و ۴۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی از دیگر اقدامات قرارگاه سازندگی سپاه است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک مرکز سلامت و مرکز کمپ اعتیاد با ظرفیت ۴۰۰ نفر در شیراز به بهره‌برداری رسید که کمک بسیاری برای جمع‌آوری معتادین است، گفت: در قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه صرفاً تمرکز بر موضوع ترک اعتیاد نشده و زنجیره بحث اشتغال، حمایت از خانواده‌ها، بحث روانی هم مد نظر بوده است.

بوعلی در پایان به موضوع جهیزیه، بسته‌های معیشتی، جشن‌ها و غیره پرداخت و گفت: فعالیت‌های چشمگیری در قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در این حوزه‌ها انجام شده است.

شهردار شیراز:
تخصیص ۳ درصد از بودجه ۲۶ میلیاردی عمرانی شهر شیراز به مسجدمحوری و محله محوری

شهردار کلان‌شهر شیراز، با تاکید بر اینکه ۳ درصد از بودجه عمرانی شهر شیراز به محله‌محوری و مسجد محوری تخصیص داده شده است، گفت: شهرداری بر اساس همین سیاست و رویکرد کار خود را جلو خواهد برد.

محمد حسن اسدی در ادامه همایش تجلیل از کارآفرینان گروه‌های جهادی شهر شیراز و آیین آغاز عملیات اجرایی مرمت ۵۰۰ واحد مسکن محرومین شهر شیراز که در سالن اجلاس پارک علم و فناوری فارس واقع در شهرک آرین برگزار شد، بیان کرد: آن چیزی که برای این جلسه مطرح است، رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و ساماندهی حاشیه نشینی است.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی به عنوان یک معضل در کل دنیا محسوب می‌شود، گفت: در عین حالیکه در کشور ما نزدیک به ۲۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین هستند اما شهر شیراز نسبت به بقیه شهرها وضعیت بسیار بهتر و مشکلاتی به نسبت کمتر دارد.

اسدی در رابطه با فعالیت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در ابتدای شورای ششم اعتبارات عمرانی شهرداری شیراز زیر ۶۰ درصد و اعتبارات جاری بیش از ۴۰ درصد بود و امروز اعتبارات عمرانی حدود ۸۰ درصد و اعتبارات جاری ۲۰ درصد است، همچنین بودجه عمرانی شهرداری شیراز در دوره فعلی شورا و شهرداری نزدیک به ۷۰۰ درصد اضافه یعنی ۷ برابر شده است.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۲۵ الی ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری شیراز است که در برنامه افق شیراز ۱۴۰۴، ۳ درصد از کل بودجه شهرداری و بودجه عمرانی شیراز به محرومیت‌زدایی اختصاص پیدا می‌کند.

شهردار شیراز بیان کرد: امروز در جای جای شهر شیراز پروژه‌های متعدد عمرانی، زیرساختی، خدمات شهری، فرهنگی، گردشگری و غیره در شرف اجرا است و به نوعی شهر تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده است.

اسدی اظهار کرد: قطعاً گروه‌های جهادی و تلاش‌گرانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند بیشترین نقش خود را در محلات و مناطق ایفا می‌کنند و ما از دور و نزدیک شاهد همراهی و تلاش آن‌ها هستیم.

شهردار شیراز تصریح کرد: قرار بود در هفته دولت شهرداری در یک اقدام بی‌سابقه و جهادی مبادرت به تهیه بسته ۱۰۰ همتی کند که این اقدام به هفته آینده موکول شد.

وی در پایان با بیان اینکه در راستای محرومیت‌زدایی قدم‌های موثری برداشته شده است، گفت: با استمرار این برنامه‌ها می‌توانیم غبار محرومیت را از چهره شهر شیراز کم کنیم.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=40966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.