0
توسعه حمل‌ونقل ریلی؛ ضرورتی برای رونق اقتصادی فارس

شرفی: ضعف اتصال به شبکه ملی ریلی، مانع توسعه استان شده است

  • کد خبر : 58040
  • 17 اردیبهشت 1404 - 22:54
شرفی: ضعف اتصال به شبکه ملی ریلی، مانع توسعه استان شده است
نشست کمیسیون بازرگانی این اتاق با محور بررسی مشکلات حمل‌ونقل ریلی استان فارس با حضور سهراب شرفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق، عابدین هادی‌نژاد مدیرکل بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اعضای کمیسیون برگزار شد.

به گزارش آونگ پرس، سهراب شرفی در این نشست با انتقاد از ضعف زیرساخت‌های ریلی استان گفت: عدم اتصال مؤثر به شبکه ملی، کمبود ایستگاه‌های باری و نبود خطوط حمل بار مناسب، موجب کندی رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌های لجستیک در فارس شده است. وی تأکید کرد که فاصله زیاد استان تا مرزها، ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی را دوچندان کرده است.

شرفی افزود: احداث بارانداز و ایجاد فضای دپوی کالا از مهم‌ترین نیازهای استان است و تمرکز این فعالیت‌ها در یک سایت تخصصی می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. به گفته وی، مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی نیز از ابتدا با خطا همراه بوده و بسیاری از این شهرک‌ها فاقد دسترسی مناسب به خطوط ریلی و جاده‌های بین‌المللی هستند.

وی با اشاره به موقعیت نامناسب شهرک صنعتی بزرگ شیراز تصریح کرد: اگر این شهرک در نزدیکی پالایشگاه شیراز احداث می‌شد، هم از نظر دسترسی به راه‌آهن و جاده، هم منابع آبی، و هم شرایط اقلیمی برای ساخت مسکن کارگری، موقعیت بسیار بهتری داشت.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه گفت: فارس به‌عنوان مرکز تجاری جنوب کشور نیاز فوری به توسعه زیرساخت‌های ریلی دارد اما پیچیدگی‌های قانونی و عدم وجود رویکرد کارشناسی، مانع تحقق این هدف شده است.

هادی‌نژاد: سهم حمل ریلی باید از ۱۱ به ۳۰ درصد برسد

در ادامه، عابدین هادی‌نژاد مدیرکل بازرگانی راه‌آهن کشور با اشاره به سیاست‌های کلان نظام گفت: بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری، باید ۳۰ درصد حمل بار کشور به بخش ریلی منتقل شود. این در حالی است که در حال حاضر تنها ۱۱ درصد بار از طریق ریل جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه راه‌آهن از جمله کمبود لوکوموتیو، قطعات و ناوگان کشنده گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته، بودجه بیشتری برای رفع این مشکلات تخصیص یافته و قراردادهایی نیز با بخش خصوصی برای تأمین ریل بسته شده است.

هادی‌نژاد تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی بدون مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست. همچنین، جاده و ریل باید به‌صورت مکمل دیده شوند، نه در رقابت با یکدیگر. به گفته وی، مصرف سوخت در حمل ریلی یک‌ششم حمل جاده‌ای است و نرخ کرایه ریلی باید حداقل ۵ درصد کمتر از جاده‌ای باشد.

وی از ایجاد اداره‌کل لجستیک با هدف احداث دهکده لجستیک در استان فارس خبر داد و گفت: در صورت تعهد تجار برای تأمین کالا، امکان ساخت انبار و پایانه توسط سرمایه‌گذار خصوصی وجود دارد و راه‌آهن نیز مسئولیت تحویل ایمن و تعدیل نرخ را می‌پذیرد.

انصاری: حمل ریلی ایمن، مکانیزه و مقرون‌به‌صرفه است

مهرداد انصاری، مدیرکل راه‌آهن فارس نیز در این نشست گفت: راه‌آهن علاوه بر حمل‌ونقل سنگین، به دلیل تخلیه و بارگیری مکانیزه، رهگیری بار، بیمه، و استفاده از جرثقیل‌ها و لیفتراک‌های تخصصی، گزینه‌ای ایمن و اقتصادی برای بازرگانان است.

او با معرفی انواع واگن‌های موجود، از واگن‌های روباز مخصوص مواد معدنی تا واگن‌های مخزن‌دار و فله‌بر، گفت: این ناوگان ظرفیت حمل تا ۱۰۵ مترمکعب بار را دارد.

ساداتی: زیرساخت حمل‌ونقل متناسب با ظرفیت صنعتی استان نیست

در ادامه، سیدرضا ساداتی معاون برنامه‌ریزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت فارس، با اشاره به تولیدات عظیم صنعتی استان از جمله صنایع فولاد، سیمان، کاشی، شیشه و خاک نسوز، خواستار تکمیل مسیرهای ریلی و توسعه حمل‌ونقل برای پشتیبانی از صنایع شد.

وی تأکید کرد: حمل‌ونقل باید مقرون‌به‌صرفه و متناسب با رشد صنایع باشد. با توجه به پتانسیل بالای استان فارس در حوزه معدن و صنعت، توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از ضرورت‌های مهم اقتصادی استان محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=58040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.