4

پویش دانشجویی “یک قطره زندگی” در شیراز اجرایی شد

  • کد خبر : 13558
  • 25 خرداد 1402 - 17:40
پویش دانشجویی “یک قطره زندگی” در شیراز اجرایی شد
به همت کانون فانوس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی فارس، پویش دانشجویی «یک قطره زندگی» در شیراز برگزار شد.

آونگ پرس ، پویش دانشجویی یک قطره خون، به مناسبت روز جهانی اهدای خون توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و با همکاری اداره کل انتقال خون فارس و دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با شعار «قطره قطره زندگی را هدیه کنیم، تا لبخندها بمانند» شیراز برگزار شد.

۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خرداد به نام روز جهانی اهدای خون نامیده شده است در این روز در سراسر جهان از همت والا و فعالیت انسان‌دوستانه تمام تلاشگران اهدا و انتقال خون، قدردانی می‌شود.

اهدای خون در کشورمان سال‌ها است که به‌صورت کاملاً داوطلبانه انجام و خون و فرآورده‌های خونی موردنیاز بیماران تأمین می‌شود، آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از دو میلیون نفر در کشور به‌صورت کاملاً داوطلبانه خون اهدا کردند.

بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز ضروری به خون و فرآورده های خونی پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است. همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.

بسیاری از بیماران دیگر مانند مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

اهدای خون می‌تواند در تشخیص بیماری‌های نهفته در اهدا کنندگان کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می‌تواند هر سال تا چهار بار با فاصله دوازده هفته (سه ماه) خون اهدا کند.

در پویش یک قطره خون، ۳۰ نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های شیراز موفق به اهدای خون شدند.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=13558

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.