2

تابستان امسال گرم‌تر ازحد معمول خواهد بود / پیش‌بینی پاییز پربارش برای فارس

  • کد خبر : 35198
  • 03 مرداد 1402 - 19:55
تابستان امسال گرم‌تر ازحد معمول خواهد بود / پیش‌بینی پاییز پربارش برای فارس
مدیر کل اداره هواشناسی استان فارس با بیان اینکه طبق پیش بینی های انجام شده مرداد گرمترین ماه در طی سال های گذشته تاکنون است ادامه داد: در نقشه های هواشناسی تابستان امسال افزایش دما به نسبت حالت نرمال بیشتر است و در مناطق جنوبی دمای هوا بالاتر از 45 خواهد رسید.

آونگ پرس ، مهندس مسعود حقیقت در گفتگو اختصاصی باخبرنگار پیام خبر با اشاره به ماندگاری هوای گرم در استان طی روزهای جاری گفت: با توجه به بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و الگوهای مختلف جوی تا پایان هفته نهایت یک تا دو درجه از شدت گرما کاسته شود اما همچنان ماندگاری گرمای هوا را خواهیم داشت. مدیر کل اداره هواشناسی استان فارس با اشاره به اینکه دمای هوای شیراز در گرمترین روزها به ۴۲ درجه رسیده است افزود: در تابستان امسال دمای هوای شهر شیراز نهایت تا ۴۲ است و اگر این دما به به ۴۳ برسد رکورد چندین ساله گرما در شیراز زده می شود و تا این حد گرما هیچوقت نداشتیم. وی با بیان اینکه طبق پیش بینی های انجام شده مرداد گرمترین ماه در طی سال های گذشته تاکنون است ادامه داد: امسال گرما در مردادماه بیشتر از سال های قبل است و در نقشه های هواشناسی افزایش دما به نسبت حالت نرمال بیشتر است و در مناطق مرکزی و شمالی نیز گرمای شدید هوا را خواهیم داشت و در مناطق جنوبی نیز دمای هوا بالاتر از ۴۵ خواهد بود.

مانسون غیرقابل پیش بینی است مهندس حقیقت در خصوص پدیده جوی مانسون نیز گفت: امسال به نظر می رسد مانسون در استان چندان فعل نیست چرا که اوج فعالیت مانسون معمولا از خرداد ماه تا پایان مرداد ماه است که امسال در کل کشورگسترش پیدا نکرده و بیشتر درجنوب کشور مانند سیستان و بلوچستان ،کرمان و غرب هرمزگان و جنوب فارس فعالیت رگباری داشتیم که شدت آن مانند سال گذشته و تخریبگر نخواهد بود.
مدیر کل اداره هواشناسی استان فارس اظهار داشت: البته این پیش بینی های به این معنا نیست که مراقب مانسون نباشیم چرا که این پدیده و بارش های نقطه ای کاملا غیرقابل پیش بینی است و ممکن است امروز درنقشه ها پدیده ای نباشد اما فردا نقشه تغییر پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه تابستان امسال مانسون بیشتر به شکل روان آب در شهرهای لار ، لامرد و گراش رخ داد افزود: مانسون ممکن است در جنوب و جنوب شرقی استان فعال شود که مدیریت بحران باید تمهیدات و آمادگی لازم را در این راستا داشته باشند چون این پدیده کاملا غیر قابل پیش بینی است.

وی اضافه کرد: از ۲ تا ۹ مرداد همچنان مانسون در جنوب استان فعال است و قدری ازشدت گرما کاسته خواهد شد ولی هچنان درنیمه های شرقی ،مرکز و قسمت شمال استان افزایش دما بین ۱ تا ۳ در جه خواهیم داشت.
رئیس سازمان هواشناسی فارس با بیان اینکه از ۹ تا ۱۶ مرداد کل استان گرم می شود گفت: امسال با توجه به اینکه به نسبت حالت نرمال هوا گرمتر است این گرما تا شهریور و حتی مهر ممکن است ادامه دار باشد.

پاییز پر بارش برای فارس
مهندس حقیقت در خصوص بارش ها در پاییز امسال نیز یادآور شد: طبق نقشه های مرکز اقلیم شناسی پیش بینی شده است پاییز امسال بارش خوبی را حتی فراتر از حالت نرمال داشته باشیم .
وی در پایان با اشاره به ایجاد تنش گرمایی و افزایش مصرف حامل‌های انرژی آب و برق گفت: در این راستا مدیریت مصرف آب و حامل‌های انرژی توصیه می‌شود.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=35198

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.