3

دیجیتال سازی کتاب های چاپ سنگی، چاپ سربی و خطی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تا پایان سال انجام می شود

  • کد خبر : 38038
  • 21 مرداد 1402 - 13:03
دیجیتال سازی کتاب های چاپ سنگی، چاپ سربی و خطی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تا پایان سال انجام می شود
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: 678 جلد کتاب خطی، یک هزار و 34 جلد کتاب چاپ سنگی و 482 جلد کتاب چاپ سربی و همچنین پنج هزار و 111 جلد نشریات و هفت هزار و 430 جلد پایان نامه در این سازمان وجود دارد که دیجیتال سازی کتاب های چاپ سنگی، چاپ سربی و خطی در حال اجراست که تا پایان سال همه این کتاب ها دیجیتال سازی می شوند.

آونگ پرس ، روح الله منوچهری، امروز در جمع خبرنگاران گفت: زمینه جمع ‌آوری اسناد به صورت خرید و یا امانی وجود دارد و اگر سندی وارد‌ مجموعه شود به طور حتم ثبت ملی می شود‌.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس اضافه کرد: اسنادی که دارای ارزش تاریخی باشند نگهداری خواهیم کرد و مردم در صورتی که سندی قدیمی در اختیار دارند به سازمان مراجعه کرده تا کارشناسان ما آن را بررسی کنند چرا که اسناد باید در دما و فضای مناسب خودشان نگهداری شوند.

وی اظهار کرد: شاید سندهایی وجود داشته باشد که از نظر مردم ارزش اداری ندارد ولی به عنوان اسناد تاریخی می تواند برای پژوهشگران مثمر ثمر باشد.

منوچهری در پاسخ به سئوالی پیرامون جشنواره «حوا» هم گفت: این جشنواره به خاطر آنکه سینما «فرهنگ» مدتها تعطیل بود، مورد استقبال زیادی قرار نگرفت و مردم متوجه نشدند و تبلیغات اجرایی موثر بود اما ما فقط برگزار کننده بودیم.

وی در مورد شرایط عضویت در این کتابخانه هم گفت: شرایط عضویت کتابخانه ملی ایران شرایط ابلاغی است ولی شرایط استفاده از تالارهای مطالعه را اجازه می دهیم حضور یابند و یک مقدار دست را باز گذاشته ایم.

منوچهری با اشاره به اینکه ۶۴ هزار نسخه کتاب در مخزن کتابخانه عمومی این سازمان وجود دارد، افزود: ۶۷۸ جلد کتاب خطی، یک هزار و ۳۴ جلد کتاب چاپ سنگی و ۴۸۲ جلد کتاب چاپ سربی و همچنین پنج هزار و ۱۱۱ جلد نشریات و هفت هزار و ۴۳۰ جلد پایان نامه در این سازمان وجود دارد که دیجیتال سازی کتاب های چاپ سنگی، چاپ سربی و خطی در حال اجراست که تا پایان سال همه این کتاب ها دیجیتال سازی می شوند.

وی با اشاره به اینکه مخزن مبادله و اهدا کتاب هم ۲ هزار و ۵۰۰ جلد وجود دارد، افزود: ۳۵۶ هزار و ۷۹۴ پرونده نزدیک ۲۰ میلیون برگ سند در سازمان فهرنویسی شده است و ۲۴ هزار و ۱۱ پرونده در صف فهرست نویسی هستند.

منوچهری با اشاره به اینکه مجمع خیرین اسناد و کتابخانه به زودی راه اندازی می شود، گفت: کتابخانه مصور ویژه کودک و نوجوان با عضویت آزاد بر روی سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار داد که مردم می توانند به صورت برخط (آنلاین) و به شکل کتاب دیجیتال از آن استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=38038

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.