0

توجه دولت به مشکلات تعهد ارزی بخش کشاورزی

  • کد خبر : 42145
  • 09 دی 1402 - 16:54
توجه دولت به مشکلات تعهد ارزی بخش کشاورزی
نماینده مردم شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حوزه کشاورزی با مشکلات بیشمار فعالان اقتصادی پیرامون مسایل ارزی و رفع تعهد ارزی روبرو هستیم که این مهم می طلبد دولت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

آونگ پرس ، فرهاد طهماسبی در میز ملی انجیر که با حضور اعضای آن در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: موضوع پیمان سپاری ارزی برای محصولات کشاورزی به ویژه برخی از محصولات استراتژیک کشور مانند انجیر یک اشتباه استراتژیک دولت است که ضرر آن به تمام کشور و سایر اقدامات بخش کشاورزی برمی گردد.

نماینده مردم شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی افزود: بیشترین مشکل ما در بحث رفع تعهد ارزی مربوط به محصولات کشاورزی و به ویژه انجیر است که متاسفانه موضوع رفع تعهد ارزی برای دولت ابزاری برای دخالت و ایجاد ممانعت در صادرات شده است.

طهماسبی با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی کشور ایران در دنیا بسیار شناخته شده است، مشتریان خاصی دارد و به مراتب ارزآوری بیشتری نسبت به دیگر کالاها دارد اظهارداشت: در دو سه سال اخیر رایزنی هایی را با سازمان توسعه تجارت داشتیم و تلاش کردیم بی واسطه صدای باغداران، تولید کنندگان، صادرکنندگان و فعالان محصول انجیر باشیم اما مجموعه بخش دولت تفاوت ها را درک نمی کند و برای بخش ها و گلوگاه های حساس اقتصادی کشور هیچ برنامه ای ندارند.

نماینده مجلس اضافه کرد: در اقدامی غیر کارشناسی و با بهانه خدمت به کشور کارت بازرگانی فعالان اقتصادی انجیر را با مشکل روبرو می کنند اما این اقدام یک خیانت است و نه تنها مشکل ارزآوری به کشور حل نمی شود بلکه ضمن کاهش ارزآوری؛ محصولات و کالاهای ما را در بازارهای جهانی تضعیف می کند.

وی ادامه داد: همچنان مشکل پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان انجیر، اختصاص زمان قانونی جهت ایفای تعهدات ارزی، تامین مالی باغداران و صادرکنندگان را پیگیری می کنیم و این موضوع را با معاون اول رئیس جمهوری نیز مطرح خواهیم کرد.

طهماسبی با تاکید به اینکه ایجاد انجمن های شهرستانی انجیر اقدامی شایسته و مناسب است عنوان داشت: معیشت بیش از ۵۰ درصد مردم شهرستان های استهبان، نی ریز و بختگان از طریق تولید محصول انجیر تامین می شود و برای ارتقای سطح صادرات این محصول در کنار بخش خصوصی هستیم.

وی با اشاره به فعالیت انجمن انجیر ایران که مرکزیت این انجمن در استان فارس است تصریح کرد: بخش خصوصی به ویژه انجمن انجیر ایران باید دفاع از هویت انجیر ایران و حقوق تولید کنندگان، صادرکنندگان و فعالان حوزه را در صدر وظائف خود بداند زیرا این محصول دارای شناسنامه داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه محصول انجیر استهبان ثبت جهانی شده است افزود: محصول ارزشمندی مانند انجیر استهبان در داخل و خارج از کشور بی نظیر است اما کشورهای رقیب ما به دنبال تولید محصول مشابه و تخریب بازارهای هدف محصول ما هستند که همین موضوع ماهیت محصول ما را با خطراتی تهدید می کند.

 

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=42145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.