0

بومی سازی داروی درمان سرطان با استفاده از ماده موثره گیاهی

  • کد خبر : 42553
  • 26 دی 1402 - 20:12
بومی سازی داروی درمان سرطان با استفاده از ماده موثره گیاهی
یک شرکت دانش بنیان استان فارسی با تلاش و تحقیق‌های بسیار موفق شده با ماده موثره گیاهی داروی درمان سرطان را تولید کندبه نحوی که بافت سرطانی را کامل از بین ببرد و روی بافت سالم هیچ تاثیری نگذارد.

آونگ پرس ، فناوری نانو به عنوان یکی از حوزه‌های پررونق و پیشرفته علم و فناوری، توانسته است در زمینه تولید داروها و بهبود فرآیندهای تولید آن‌ها تأثیر مثبتی داشته باشد.

به علاوه، استفاده از نانو ذرات برای حمل و انتقال داروها به نقاط هدف در بدن، مانند سلول‌های سرطانی، می‌تواند بهبود قابل توجهی در درمان بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان، ایجاد کند.

یک شرکت دانش بنیان استان فارسی موفق شده پس از تلاش و تحقیق‌های بسیار با ماده موثره گیاهی داروی درمان سرطان را تولید کند به نحوی که بافت سرطانی را کامل از بین ببرد و روی بافت سالم هیچ تاثیری نگذارد. این دارو علاوه بر تاثیر زیاد، قیمت بسیار کمتری از نمونه‌های خارجی دارد.

در حال حاضر این شرکت دانش بنیان در انتظار جذب سرمایه‌گذار است تا بتواند این داروی موثر و حیاتی را تولید و به بازار ارائه دهد.
مدیرعامل آن شرکت دانش‌بنیان  ابتدا خود را معرفی کرد و گفت: مسعود اکبری، متولد ۱۳۶۴ ، هیئت علمی دانشگاه فسا، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان فنی مهندسی آروند آزمای دانش گستر هستم و دکترای مکانیک دارم.

او فعالیت شرکتشان در حوزه استخراج مواد موثره از گیاهان دارویی را اینچین شرح داد و گفت:  شاخه اصلی و تجاری شرکت ما مربوط به استخراج مواد موثره گیاهی از گیاهان دارویی  است، دستگاهی که در شرکت ساخته شده با روش استخراج در دما پایین، می تواند خروجی ای با غلظت بسیار نزدیک به ۱۰۰ درصد را بدهد و شرایط لازم برای نانوسازی را به همراه دارد، ما توانسته ایم مواد موثره گیاهی را نانوسازی کرده و آنها را به ابعاد زیر ۲۰۰ نانومتر برسانیم تا تاثیرگذاری این مواد را افزایش داده و دوز مصرفی مواد موثره از گیاهان دارویی را کاهش دهد.

او در خصوص شرکتشان صحبت کرد و گفت: شرکت را در سال ۹۹ ثبت کردیم، در تابستان ۱۴۰۲ دانش بنیان شدیم و در حال حاضر دو دفتر داریم که یکی از آنها در شیراز و دیگری در مرکز رشد دانشگاه فسا است.

داروی دانش بنیان  

این فناور در خصوص  محصول دانش بنیانشان سخن گفت و بیان کرد: ما پس از تحقیق و تلاش‌های بسیار از سال ۹۹ و انجام آزمایشات پایه‌ مختلف موفق شدیم در تابستان سال ۱۴۰۲ به داروی دانش بنیان درمان سرطان با استفاده از ماده موثره گیاهی برسیم.

اختراع داروی درمان سرطان با استفاده از ماده موثره گیاهی  

این مخترع دهه شصتی در خصوص ایده این کار گفت: حوزه اصلی فعالیت ما تولید نانو اسانس‌ها و نانو عصاره‌ها است؛ به همین منظور ما یک دستگاه اسانس گیری جدید ساختیم که در دماهای بسیار پایین غلظت را به ۱۰۰ می‌رساند و استخراج می‌کند و کیفیت ماده موثر را به خوبی حفظ می‌کند.

او ادامه داد: مشغول به فعالیت در این حوزه بودیم تا اینکه در تحقیقاتمان متوجه شدیم در دنیا از این مواد موثره در درمان انواع سرطان به عنوان داروی کمکی استفاده می‌شود و این باعث شد در کنار خط اصلیمان این مسیر را نیز پی گیری کنیم و بر روی آن تحقیق کنیم.

او افزود: پس از تحقیقات و شبیه سازی وارد مرحله تست بالینی شدیم و متوجه شدیم که این دارو می‌تواند رشد بافت سرطانی را به طور کامل متوقف کند و در عین حال بر روی بافت سالم تقریبا هیچ تاثیری نگذارد.

 تولید محصولات مختلف در حوزه نانو 

او سایر محصولاتشان را که به مرحله تولید رسیده معرفی کرد و گفت: دستگاه اسانس گیری در دمای بسیار کم با غلظت ۱۰۰ درصد و راکتور نانو حباب هیدرولیکی از دیگر محصولات ما هستند و آخرین نمونه تولیدی؛ داروی درمان سرطان است.

این فناور استان فارسی از مزیت‌های محصولشان سخن گفت و بیان کرد: تمام مواد اولیه این دارو در کشور وجود دارد و ما نیاز به واردات نداریم بنابراین قیمت تمام شده آن یک سوم نمونه خارجی می‌شود، در کشور تقریباً تولید کننده صنعتی این نمونه وجود ندارد، همچنین ما سعی کرده ایم زمان نگهداری دارو را افزایش دهیم تا امکان صادرات را برای آن فراهم سازیم.

افراد نخبه در تیم ۱۳ نفره

او ضمن بیان اینکه دو نفر این کار را شروع کردند گفت: در ابتدای ما دو نفر بودیم که کار را آغاز کردیم اما در حال حاضر یک تیم ۱۳ نفره هستیم.

او افزود: در تیم ما افراد نخبه زیادی وجود دارند مثلاً، پژوهشگر ۲ درصد برتر در حوزه داروهای پروبیوتیک که مقالات متعددی در مجلات معتبر دارد، پژوهشگر یک درصد برتر در حوزه اسانس‌ها، افرادی که مدال المپیاد دارند و فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کشور که با تیم ما همکاری می‌کنند.

اقدام برای صادرات  

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه اقداماتی برای صادرات انجام داده‌اند گفت: ما با شرکت‌هایی از کشور امارات، ترکیه و چین صحبت کردیم و به محض اینکه تاییدیه غذا داروی کشورهای  هدف را با کمک سرمایه‌گذاران بگیریم می‌توانیم با این شرکت‌ها همکاری کنیم و محصولمان را به منطقه، اوراسیا و چین صادر کنیم، در ضمن رایزنی‌هایی برای صادرات به آفریقا نیز کرده‌ایم.

عدم حمایت از شرکت‌های کوچک در شهرستان‌ها 

او مشکلات و سختی‌های مسیر را مطرح کرد و گفت: به خاطر اینکه ما شرکت را در شهر فسا ثبت کردیم و در آنجا فعالیت می‌کنیم نسبت به شهرهای بزرگ از مزیت‌های کمتری برخوردار هستیم و حمایت و توجه کمتری به ما می‌شود؛ انگار که نگاه خوبی به شهرستان‌ها وجود ندارد و بیشتر از شرکت‌های شهرهای بزرگ و دانشگاه‌های آنجا حمایت می‌شود.

او اضافه کرد: همچنین شتاب دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری ابتدا به شرکت‌های بزرگ نگاه می‌کنند در حالی که ما در بستر فضای مجازی یک تیم ملی با افراد توانمند داریم، امیدواریم تمرکز و حمایت‌های بیشتری شامل شرکت‌های واقع در شهرستان‌ها بشود.

او اضافه کرد: ما در حال حاضر نیازمند سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی خط تولید این نانو مواد گیاهی هستیم.

 بیانات مقام معظم رهبری راه گشای دانش بنیان‌ها است

او بیانات مقام معظم رهبری در حوزه دانش بنیان‌ها را مشوق خود دانست و گفت: بیانات مقام معظم رهبری در حوزه دانش بنیان‌ها برای ما راهگشا بود، علاوه بر آن حمایت معاونت علمی نیز بسیار به ما کمک کرد، همچنین دوستان من در این مسیر با در اختیار گذاشتن تجربیاتشان و راهنمایی‌های بی‌دریغشان به پیشرفت من و تیمم کمک بزرگی کردند.

وی با بیان اینکه هنوز خود را فرد موفقی نمی‌داند، عوامل تاثیرگذار در راه رسیدن به اهداف را بیان کرد و گفت‌: من خود را هنوز فرد موفقی نمی‌دانم اما می‌دانم که لطف خداوند در این مسیر بسیار شامل حال من شد و کار تیمی بزرگترین دلیل برای نزدیک شدن به اهدافم بود، در واقع من با گردآوری افراد توانمند در حوزه‌های مختلف توانستم یک تیم توانمند و معتمد تشکیل دهم.

 تصمیم گرفتیم کار مفیدی برای ایران انجام دهیم 

او با بیان اینکه فرصت‌های مهاجرتی متعددی برایش فراهم بوده گفت: در بازه‌های زمانی مختلف فرصت مهاجرت در کشورهای مختلف از جمله آلمان و ایرلند برای من و تیمم فراهم شد اما تصمیم ما این بود که برای ایران کاری مفید کنیم و خودمان را مدیون این آب و خاک می‌دانیم و ترجیح دادیم با ماندن و ساختن همگی با هم به یک رفاه جمعی برسیم.

او در آخر توصیه ای به جوانان کرد و گفت: در کشور ما زیرساخت‌های خوبی برای تولید ثروت وجود دارد لذا من توصیه می‌کنم به سمت نوآوری بروید، نوآوری ای که علاوه بر خلاقیت مشکلی را برطرف کند یا راهگشا باشد و مبتنی بر دانش و علوم پایه باشد.  منبع : خبرگزاری فارس

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=42553

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.