1

تامین ۲۰۰ واگن برای مترو کلان شهر شیراز در اولویت قرار گرفت

  • کد خبر : 43037
  • 01 دی 1402 - 16:27
تامین ۲۰۰ واگن برای مترو کلان شهر شیراز در اولویت قرار گرفت
مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در قرار داد جدید منعقد شده با یک شرکت چینی در حوزه تولید واگن، ابتدا تامین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت قرار گرفت.

آونگ پرس ، محمد بابایی زاده، در آیین آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از پروژه های حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز به مناسبت هفته حمل و نقل، اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادستی ۷۵ درصد سهم سفرهای شهری باید از طریق حمل و نقل عمومی باشد که از این میزان ۴۰ درصد اتوبوس، ۲۵ درصد تاکسی و ۱۰ درصد سهم قطار شهری برای شهرهایی است که دارای خطوط مترو هستند.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به میزان سهم سفرهای شهری کلان شهر شیراز از طریق حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: در شهر شیراز سهم مترو ۲ درصد، اتوبوس ۱۳ درصد و تاکسی ۱۸ درصد است.

وی با اشاره به موضوع درخواست تامین واگن برای مترو شهر شیراز، از سوی شهردار شیراز ، تصریح کرد: از ابتدای دهه ۷۰ که توسعه خطوط مترو آغاز شد بالغ بر ۶۵ همت از سوی دولت و‌ شهرداری در این حوزه هزینه شد و این هزینه کرد موجب شد تا به امروز ۴۰۰ کیلومتر خط مترو احداث شود.

بابایی زاده اضافه کرد: از این میزان، ۳۰ همت توسط دولت و مابقی از سوی شهرداری ها هزینه شد و در حال حاضر ۹۴۶ کیلومتر خط مصوب داریم.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ارزش روز احداث یک خط مترو ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه دارد . اما به دلیل چالش هایی که در حوزه تامین واگن وجود دارد نمی توانیم به درستی از این مد حمل و نقلی بهره ببریم.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: یک چالش دیگر در این حوزه با موضوع تعریف خطوط با مشخصات فنی متعدد و گسترده در کشور ایجاد شده است که نباید این موضوع بدین شکل باشد و این رویه نیاز به اصلاح دارد.

بابایی زاده در ادامه به رویکرد جدید دولت سیزدهم و وزارت کشور در خصوص انعقاد قرار داد فعال سازی خرید و تولید واگن مترو اشاره کرد و گفت: این اقدام پس از چهار سال محقق شد و طی هفته گذشته، پیش پرداخت برای ساخت واگن واریز شد و تیم چینی در حال حاضر در ایران هستند و مقرر شده است تا بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار ظرفیت سازی فاینانس در این خصوص انجام شود.

وی تصریح کرد: در اولین قرار داد منعقد شده در مرحله اول تولید ۶۹۰ دستگاه واگن در دستور کار است که در ابتدا تامین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین از تحصیص اوراق مشارکت خطوط قطار شهری برای شیراز و ۲ شهر دیگر علاوه بر اوراق مشارکت انتشار یافته در سال گذشته خبر داد.

بابایی زاده در ادامه به قرار داد خرید اتوبوس و ون در سطح کشور برای ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرها اشاره و اظهار کرد: در این خصوص اختصاص ۱۲۲ دستگاه اتوبوس به شهر شیراز مد نظر بود که تاکنون ۵۲ دستگاه تحویل داده شده است و با قرار داد جدید منعقد شده با شرکت خودرو ساز، طی ۶ ماه آینده تعداد ناوگان باقی مانده تحویل داده می شود.

وی در این مراسم به دیده شدن مشکلات حوزه حمل و نقلی که شهرداری ها و دولت با آنها مواجه هستند، تاکید کرد و افزود: طی پنج سال گذشته مجموع بودجه تخصیص یافته به توسعه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به سازمان شهرداری و دهیاری ها کمتر از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که میزان رقم مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تاکسی، اتوبوس و مینی بوس و برقی سازی این حوزه بالغ بر ۳۰۰ همت است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار امیدواری کرد: تلاش ما بر تقویت منابع مالی و ارزی، انعقاد قرار جدید از محل تهاتر نفت برای توسعه ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی است.

بابایی زاده تصریح کرد: در حوزه قطار شهری چالش اصلی ما تامین ناوگان است و چاره ای نداریم جز اینکه علاوه بر حمایت دولت، بخش قطار شهری نیز در مسائل اجرایی و موضوعات جانبی و امور ترخیص که دولت حمایت ویژه ای نیاز دارد، همت بیشتری داشته باشد.

وی در پایان اضافه کرد: تا زمانی که واگن برای خطوط مترو نداشته باشیم در شهری همچون شیراز به جای تحقق سهم ۷ درصدی، این سهمیه صورت ۲ درصد باقی خواهد ماند.

شهرداری شیراز، تراموا را به عنوان اولین کلان شهر کشور در شیراز اجرا کند

علیرضا پاک فطرت گفت: شهرداری پول خود را صرف هزینه های اضافی نکند و صرفه جویی کند و توسعه خطوط اتوبوس و مترو را در دستور کار قرار دهد و تراموا را در شیراز به عنوان اولین کلان شهر کشور اجرا کند.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی، شهرداری شیراز مجموعه ای سر بلند است و در حالیکه اکثریت شهرها با آلودگی هوا مواجه هستند و گاها این ‌آلودگی در حد خطرناک است که منجر به تعطیلی مدارس می شود، اما شیراز هوای بسیار خوبی دارد و دلیل آن تلاش مدیریت شهری برای حفظ این هوا است.

وی افزود: حفظ و احیای فضای سبز ارتفاعات کلان شهر شیراز و ایستادگی در برابر زیاده خواهان برای گرفتن ارتفاعات جهت ساخت مسکن طی سال های گذشته اقدام بسیار شاخصی بود که منجر شد کلان شهر شیراز سبز بماند و با آلودگی هوا مواجه نباشد.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص کاهش ۶۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در آبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته، اضافه کرد: اگر این آمار ۵ درصد هم باشد به معنای از دست دادن یک نفر کمتر است و یک خانواده کمتر داغدار شده است که ثواب آن برای شهرداری، شورا و کارکنان نیروی انتظامی است.

پاک فطرت ادامه داد: در سطح استان فارس آمار تصادفات منجر به فوت، در سال جاری افزایش یافت و مقصر این موضوع در ابتدا من به عنوان یک نماینده هستم و پس از آن دستگاه های اجرایی هستند و پس از آن جاده، اتومبیل و راننده مقصر است.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ رانندگی را بیشتر رعایت کنیم و در زمانی که فارس به عنوان استانی پهناور در رتبه سوم یا چهارم آمار تصادفات جاده ای کشور قرار دارد و جاده های این استان به دلیل پهناور بودن استان بسیار زیاد است، در ابتدا ما خودمان را مقصر بدانیم.

نماینده مردم شریف شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است، در خطاب به شهردار شیراز، گفت: پول خود را صرف هزینه های اضافی نکنید و شهرداری باید صرفه جویی کند و توسعه خطوط اتوبوس و مترو را در دستور کار قرار دهد و تراموا را در شیراز به عنوان اولین کلان شهر کشور اجرا کند.

پاک فطرت افزود: شهرداری شیراز نیروی انسانی خوب و کارآمد و در مقابل شهروندان بسیار خوبی دارد. لذا باید قدر پول خود را بدانید.

وی تصریح کرد: مصوبات شورا به ما ارجاع می شود اما در مصوبات دخالتی نداریم. اما شاهد و در جریان وقوع اتفاقات هستیم.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عضو شورا بودم منابع مالی را در جای دیگر هزینه نمی کردم و وظیفه خود را انجام می دادم، اضافه کرد: در زمانی که هزینه از مردم دریافت می شود باید این هزینه در جای خود صرف شود، از سوی دیگر در زمانیکه شاهد هستم در ایام تابستان گرم و زمستان سرد یک مادر به همراه فرزند خود و یا یک بازنشسته در ایستگاه های اتوبوس به مدت طولانی در انتظار هستند، بسیار خجالت می کشم. این در حالی است که باید مترو و اتوبوس در فاصله زمانی به موقع ارائه خدمت داشته باشد. چرا که حمل و نقل بسیار مهم است و اقتصاد، فرهنگ و سلامت روحی و روانی یک شهر را شکوفا می کند.

نمایندگان مردم شیراز اهتمام جدی تر به موضوع تامین واگن مترو داشته باشند

محمدحسن اسدی با ابراز نارضایتی شهروندان شیراز از ارائه خدمات مترو در خط ۲ به علت نبود واگن و ارائه سرویس مترو تنها برای پنج ساعت در روز، گفت: از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا در خصوص تامین واگن برای خطوط مترو برای کلان شهر شیراز اهتمام ویژه تر داشته باشند.

شهردار شیراز اظهار کرد: عملکرد مدیریت شهری شیراز در حوزه حمل و نقل در سطح کشور از سوی وزیر کشور در روز حمل و نقل مورد تقدیر قرار گرفت که این اقدام نشان از عملکرد شبانه روزی این حوزه در ارائه خدمات به شهروندان است.

وی با اشاره به بودجه ۲۳ هزار و‌۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال جاری اشاره کرد و افزود: از این ۲۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه به بخش عمرانی و بالغ بر ۷۰ درصد از بودجه به حوزه حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافته است که این اعتبار با کار شبانه روزی مجموعه های حمل و نقل و ایجاد زیر ساخت ها در حال بهبود و ارائه خدمات در این حوزه به شهروندان است.

شهردار شیراز با اشاره به افزوده شدن شیفت شبانه در اجرای پروژه های عمرانی کلان شهر شیراز، خاطر نشان کرد: با افزوده شدن شیفت شبانه در مسیر تکمیل پروژه های عمرانی شاهد افتتاح پروژه های تاثیرگذار و تکمیل کننده رینگ های ترافیکی در دهه فجر خواهیم بود.

اسدی در ادامه به روند پپیشرفت پروژه ۵۵ متری هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: این پروژه در سال ۱۳۷۵ کلنگ زنی شده بود و تا یک و سال و نیم پیشرفت فیزیکی آن ۲درصد بوده است اما امروز نیروهای سازمان عمران در این پروژه در ساعت یک شب نیز در حال انجام کار هستند و حجم ماشن آلات در این پروژه نشان از جدیت شهرداری در بهره برداری سریع تر این پروژه حکایت دارد.

وی همچنین در خصوص پروژه بزرگراه شهید سلیمانی، اظهار کرد: این پروژه در چهار سال گذشته به دلیل رانش کوه نیمه تعطیل بود که با روی کار آمدن شورای ششم و شهرداری فعلی این پروژه مسیر پیشرفت را طی کرده است و تلاش خواهیم کرد تا در دهه فجر سال جاری به بهره برداری برسد.

بزرگراه شهید استوار، پروژه دیگری بود که شهردار شیراز به آن اشاره و تصریح کرد: این پروژه پس از کلنگ به مدت ۴ سال تعطیل بوده است که یکی از تاکیدات شورا و شهرداری در دوره جدید تکمیل این پروژه است که با یک اقدام جهادی و شبانه روزی این پروژه فاخر در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

اسدی با تاکید بر ایمنی بخشی به کمربندی شیراز با احداث تقاطع های غیر همسطح، افزود: احداث تقاطع نواب، کمربندی و احمد بن موسی(ع) یکی از تقاطعات برنامه ریزی شده بر روی کمربندی بود که در زمان علیرضا پاک فطرت شهردار سابق شیراز کلنگ زنی شد اما در دوره بعد شورا و شهرداری به مدت چهار سال این پروژه متوقف ماند و این تقاطع با داشتن پنج و ۲ دهم کیلومتر طول پل ها بزرگترین تقاطع غیر همسطح شیراز است که فاز نخست آن در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع که رویکرد و سیاست گذاری مدیریت شهری در اجرای پروژه های شهری جهادی، انقلابی و با انجام فعالیت شبانه روزی است، تصریح کرد: فعالیت شورا و شهرداری نشان دهنده اهمیت خدمات رسانی به شهروندان نجیب این کلان شهر است، این در حالی است که در شرایط سخت اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم اما هیچ پروژه حتی نیم تعطیل در کلان شهر شیراز وجود ندارد.

شهردار شیراز با اشاره به اقدام بی سابقه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در نوسازی هزار دستگاه تاکسی شهری اظهار کرد: نوسازی و اضافه شدن هزار دستگاه خودرو تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی یک اقدام بی سابقه است. به گونه ای که برای نوسازی هر تاکسی شهرداری مبلغ صد میلیون تومان کمک بلاعوض به رانندگان پرداخت کرده است که این عملکرد نشان از باور شورا و شهرداری در ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان است.

اسدی اضافه کرد: هم اکنون خط سه مترو شیراز در شرایط فعلی به طول ۱۰ کیلومتر و با هشت ایستگاه و کار شبانه روزی در ریل پیشرفت قرار گرفته است.
وی همچنین در این مراسم از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا در خصوص تامین واگن برای خطوط مترو برای کلان شهر شیراز اهتمام ویژه تر داشته باشند. چرا که شهروندان شیراز از ارائه خدمات مترو در خط ۲ به علت سر فاصله زمانی نیم ساعته ناراضی هستند و این خط تنها پنج ساعت ارائه خدمات دارد.

شهردار شیراز با ابراز نارضایتی از وضعیت ترافیک شهر شیراز و لزوم تلاش همه دستگاه های متولی در کنار شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: تلاش شهرداری شیراز برای رفع این مشکل و پاسخگویی مطالبه به حق شهروندان اصلاح هندسی برخی از مسیرها ، تامین زیر ساخت های حمل و نقل و ترافیک است.

اسدی افزود: یکی از نشانه های توسعه یافتگی شهرهای توسعه یافته دنیا، ارتقا زیر ساخت های حمل و نقلی و ترافیکی است که در این خصوص برخی از روش های کنترل ترافیک از جمله اجرای طرح زود و فرد و ایجاد خطوط بی آر تی و افزایش فرهنگ ترافیکی به عنوان مجموعه اقدامات اجرایی شهرداری شیراز در دستور کار است.

وی تاکید کرد: امروزه نشانه یک‌ شهر فرهنگ مدار در قدم اول عملکرد رانندگان حمل و نقل عمومی است که در شهر شیراز عملکرد رانندگان در زمینه فرهنگ این شهر قابل دفاع است.

مناسب سازی پیاده راه ها و معابر شهری ،پارک ها برای افراد با نیازهای ویژه از دیگر موضوعاتی بود که شهردار شیراز به آنها اشاره کرد.

رضا محمدیان در این مراسم اظهار کرد: مردم امروز به امید آفرینی نیاز دارند تا اخبار خوب را بشنوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: کشور با توجه به منابع و نیروهای انسانی بسیار خوبی که دارد با مدیریت مدیران خوب می تواند اقدامات و برنامه های بی شماری را انجام بدهد.

وی با اشاره به بازدید صورت گرفته از بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی به همراه شهردار شیراز، اضافه کرد: این پروژی طی چهار ماه در حال تکمیل نهایی است و در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح کرد: کلان شهر شیراز بهترین شهر در جنوب کشور است و می توان زندگی آسان تری در آن داشت.

هادی شهدوست شیرازی به تشریح برنامه و فعالیت‌های مد نظر در هفته حمل و نقل اشاره و اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور اولین مجتمع خدمات رفاهی و تعمیرگاهی حمل و نقل بار در هفته حمل و نقل افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و خودروهای حمل بار در سطح کلان شهر شیراز می‌توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات ویژه این ناوگان بهره مند شوند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز افزود: این مجموعه در ابتدای ورودی جنوب شیراز در معبر اصلی پل فسا ایجاد شده است و هفته آینده افتتاح خواهد شد.

وی از آغاز به کار ۱۷ پل عابر پیاده با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و خاطر نشان کرد: بر اساس نیازسنجی که با مشارکت پلیس راهور در این خصوص انجام شد ایجاد این تعداد پل هوایی در دستور کار قرار گرفت که تعدادی از آنها مکانیزه هستند.

شهدوست شیرازی ادامه داد: علاوه بر این تعداد، احداث ۵ پل هوایی دیگر در مناطق مختلف شهر شیراز در دستور کار است.

وی همچنین از آغاز فعالیت سامانه محدوده کم آلاینده در کلان شهر شیراز خبر داد و خاطر نشان کرد: از سال گذشته ارسال پیام‌های هشداری برای رانندگان آغاز شد و از هفته حمل و نقل دیگر پیام ارشادی ارسال نمی‌شود و جریمه توسط پلیس راهور برای خودروهای فاقد معاینه فنی خودرو اعمال می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح کرد: فعالیت سامانه محدوده کم آلاینده بر اساس محدوده‌ای است که در آینده قرار است در آن طرح ترافیک ایجاد شود که این مسیرها در جنوب شامل بلوار سیبویه، شمال خیابان فردوسی یا کنار گذرها، شرق بلوار زینبیه و غرب خیابان عفیف آباد خواهد بود و در صورتیکه خودرویی معاینه فنی نداشته باشد به صورت هوشمند جریمه می‌شود.

شهدوست شیرازی خاطر نشان کرد: در این محدوده خودروهای حمل بار باید با مجوز وارد شوند و در هر ساعتی نمی‌توانند تردد داشته باشند.

وی افزود: از سال آینده با فراهم آوردن زیر ساخت‌های مد نظر طرح زوج و فرد در چهار محور تعیین شده در فعالیت سامانه محدوده کم آلاینده اجرا می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از کاهش تصادفات منجر به فوت در کلان شهر شیراز خبر داد و اظهار کرد: در ماه آبان سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته ۶۲ درصد کاهش تصادفات منجر به فوت را داشتیم و اصلی ترین عامل تصادفات سرعت بالا بوده است.

شهدوست شیرازی همچنین اضافه کرد: راه اندازی خطوط اتوبوس شبانه یکی از نیازهای شهر شیراز بود که در این خصوص این اقدام در دستور کار قرار گرفت و در چهار مسیر از مبدا پایانه نمازی به سمت شهرک گلستان، میدان الله، شهرک سعدی و شهرک میانرود تا ساعت یک بامداد خدمات شبانه ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۳ ناوگان اتوبوس برای ارائه خدمات شبانه پیش بینی شده است، افزود: فعالیت این ناوگان از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه تا یک بامداد است و سر فاصله هر اتوبوس ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار امیدواری کرد: در سال آینده تلاش خواهیم کرد تا اتوبوس‌های ۲ طبقه به ناوگان حمل و نقل این کلان شهر اضافه شود.

مکان یابی پنج نقطه برای احداث پارکینگ از دیگر موضوعات مورد اشاره شهدوست شیرازی بود و تصریح کرد: جا نمایی این پارکینگ‌ها بیمارستان فرهمند فر، پایانه ترمینال کاراندیش، جنب تقاطع ولی عصر، خیابان احمدی نو و ایستگاه میلاد در خط ۳ مترو شهری است.

وی تاکید کرد: تا ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ۱۶ پارکینگ روباز کلان شهر شیراز مکانیزه می‌شود و ۳۰ تقاطع هوشمند می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین به موضوع فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در شهر شیراز اشاره و اظهار کرد: با چند شرکت دیگر در حال رایزنی و انعقاد قرار داد هستیم.

شهدوست شیرازی اضافه کرد: از هفته حمل و نقل تا ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اعتبار پروژه‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای شهرداری شیراز داشته است.

انعقاد قرار داد خرید یک هزار تاکسی برقی برای کلان شهر شیراز، نصب ۳۴ سامانه ثبت تخلف سرعت و رونمایی از ۵۲ سامانه نظارت تصویری در هفته حمل و نقل، بهره مندی از تخفیف ۵۰ درصدی مراکز شش گانه معاینه فنی خودرو شهر شیراز، کلنگ‌زنی ۳ پارکینگ طبقاتی در محدوده ترافیکی شهر شیراز، توسعه مرکز کنترل داده سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال، نصب ۲۰ سامانه هوشمند نظارت بر تقاطع‌ها، کلنگ‌زنی مرکز شماره ۲ معاینه فنی خودروهای سبک، کلنگ‌زنی جایگاه سوخت اتوبوسرانی با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال، رونمایی از یکصد ناوگان تاکسی نوسازی شده و انعقاد تفاهم‌نامه برای نوسازی یک هزار واحد و آغاز عملیات اجرایی جایگاه‌های خودروی برقی از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این نشست بود.

در پایان این مراسم از پوستر نخستین مسابقه عکاسی با تلفن همراه در حوزه حمل و نقل رونمایی شد.

 

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=43037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.