0

عشایر فارس از کوچ زودهنگام خودداری کنند

  • کد خبر : 43517
  • 07 اسفند 1402 - 20:17
عشایر فارس از کوچ زودهنگام خودداری کنند
مدیرکل امور عشایر فارس گفت:کوچ بهاره عشایر به صورت زمینی از پنجم فروردین ماه هرسال آغاز می‌شود که با توجه به تدوین تقویم زمانبندی کوچ عشایر و اعلام به شهرستان‌ها، امید است عشایر استان از هر گونه کوچ زود هنگام و بدون برنامه که موجب از بین رفتن مراتع در شهرستان های ییلاقی می شود پرهیز کنند.

به گزارش آونگ پرس ، عبدالحمید کریمی دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به سرد بودن هوا در شهرستان‌های ییلاقی، تقویم کوچ بهاره را اداره کل منابع طبیعی تنظیم کرده و ما ابلاغ کرده ایم.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم ادارات کل امور عشایر، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان است، گفت: از عشایر تقاضا داریم تا برای کوچ بهاره همکاری لازم را با اداره کل امور عشایر فارس و اداره کل منابع طبیعی استان داشته باشند و تا گرم شدن هوا در مناطق ییلاقی و پشت سرگذاشتن سامانه سرما و بارشی و شرایط پیش رو از کوچ زودهنگام پرهیز کنند.

مدیر کل امور عشایر فارس ادامه داد: کوچ عشایر فارس به صورت مستمر از طریق ۱۰اکیپ سیار مدیریت کوچ، متشکل از دو اکیپ در ستاد استان و مابقی در شهرستانهای قشلاقی راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: عشایر کوچ‌رو به دلیل کمبود بارش و خشکسالی مراتع، برای تأمین علوفه دام در مسیر کوچ دچار مشکلاتی خواهند شد که تلاش می‌شود مجموعه تشکل‌های عشایری فارس شامل یک اتحادیه مرکزی در سطح استان و ۲۳ شرکت تعاونی عشایری، کارخانه خوراک دام فیروزآباد و میدان دام عرضه دام شهرستان ممسنی از نظر میزان علوفه مورد نیاز برای تعلیف دام و همچنین ارزاق عمومی شامل آرد و سایر کالاهای اساسی اقداماتی صورت دهند.

کریمی با تاکید بر اینکه کوچ ماشینی عشایر نیز بر اساس تقویم اعلام شده از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از ۲۳ اردیبهشت ماه شروع خواهد شد از عشایر خواست تا با هماهنگی ارگان‌های ذیربط از جمله دامپزشکی، منابع طبیعی، نیروی انتظامی اقدام به کوچ کنند.

وی با بیان اینکه دامداران عشایر موظف بیمه کردن، پلاک کوبی و تهیه کارت تردد قبل از کوچ هستند افزود: در صورت اجرا نکردن پلاک‌گذاری دام،نیروی انتظامی دام را به عنوان قاچاق تلقی می‌کند.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه تنها مدیریت کوچ بر عهده اداره کل امور عشایر است افزود:تمهیدات لازم برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی در حین کوچ و همچنین تامین خوراک دام و سایر ملزومات پیش بینی شده است.

عشایر فارس از چهار ایل قشقایی،خمسه،لر ممسنی و بویراحمد و طوایف مستقل تشکیل شده است.

با توجه به سرشماری ثبتی مبنایی سال ۱۳۹۸ مجموع عشایر این استان از ۲۶ هزار و ۸۷۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر تشکیل شده است.

۱۲.۵ درصد جمعیت عشایری کشور در استان فارس زندگی می کنند و این استان به عنوان قطب عشایری کشور محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=43517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.