1

صدور ۳۵۰ هزار سند مسکن روستایی در فارس

  • کد خبر : 44194
  • 28 فروردین 1403 - 12:38
صدور ۳۵۰ هزار سند مسکن روستایی در فارس
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس، روستا را محور تولید، امنیت و جمعیت خواند و گفت: تاکنون ۳۵۰ هزار سند مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در استان صادر شده است.

به گزارش آونگ پرس، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس گفت: هفت و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی تا پایان شهریور به بهره برداری می رسد.

سید علیرضا حمیدی، در برنامه بازدید از پروژه های بنیاد مسکن فارس ضمن گرامیداشت سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نهضت ملی مسکن، فارغ از جریانات سیاسی و دولت ها وظیفه دارد کار خدماتی خود را انجام دهد و در دولت آیت الله رئیسی ۴۰ درصد نهضت ملی به عهده ماست که تا امروز ۱۷ هزار واحد را شروع کرده ایم و ۴۰ درصد از کل یک میلیون واحد در کشور اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس ادامه داد: تا امروز حدود ۲۹ هزار متقاضی در سبد استان تایید شده و واریز داشته اند و خوشبختانه استان فارس هم در تامین زمین مقام اول کشور را دارد.

وی اضافه کرد: نیاز داریم کار پیشگیری را با اقداماتی نظیر مقاوم سازی خانه های روستایی انجام دهیم؛ حدود ۳۵۰ هزار واحد فرسوده در سطح روستاهای فارس داریم که بالغ بر ۲۵۰ هزار واحد آن را مقاوم سازی کرده ایم.

حمیدی با اشاره به شعار سال گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس برای تحقق شعار سال با مردمی سازی ساخت مسکن را به خود مردم واگذار می کنیم؛ که این کار موجب استفاده بهینه از مصالح نیز تلاش کنند.

وی همچنین با اشاره به طرح هادی روستایی در استان عنوان کرد: در بافت های ناکارآمد شهرها و روستاها که در زلزله بسیار آسیب پذیر هستند هم در حال کار هستیم؛ تهیه طرح های هادی روستایی به عهده بنیاد مسکن است، ۵۰۰ طرح در یک ماه گذشته بازنگری شده اند و تا پایان سال تمام طرح ها بازنگری خواهند شد و طرح هادی روستایی بستری است که موجب باز شدن پهنه روستایی و مجاز شدن ساخت و سازها می شود.

وی گفت: تاکنون ۳۵۰ هزار سند مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در استان صادر شده است.

حمیدی ضمن اشاره به اینکه اجازه الحاق ساخت و سازهای غیرمجاز به روستاها را نداریم مگر با مجوز شورای حفظ حقوق بیت المال، اضافه کرد: بنیاد مسکن اجازه تهاتر قیر دارد و با کمک دهیاری ها، بخشداران، فرمانداران و شوراهای روستایی آسفالت معابر روستایی به انجام می رسد؛ زیرسازی را دهیاری ابتدا آماده می کند و تاکنون بیش از ۶ میلیون متر مربع معابر روستایی استان آسفالت شده است.

حمیدی همچنین به اصحاب رسانه اعلام کرد: هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان تا پایان شهریور به مرحله استفاده می رسد.

وی، روستا را محور تولید، امنیت و جمعیت خواند و گفت: اگر یک روستا خالی شور همه اینها به خطر می افتد؛ طرح توسعه و آبادانی روستا یا منظومه روستایی در دستور کار قرار گرفته که روستا یا بخش مطالعه شده و توان اقتصادی روستا را در می آورد؛ سپس پروژه های پیشران این بخش شناسایی شده و نتیجه تحویل دستگاه های اجرایی می شود.

حمیدی در خصوص امکان مشارکت خیران در پروژه های مسکن محرومان عنوان کرد: هر اندازه که خیرین رقم مالی به پروژه مسکن محرومین کمک کنند بنیاد مسکن هم به همان میزان کمک خیر، حساب را شارژ می کند؛ یعنی نصف هزینه را خیران و نصف دیگر را بنیاد مسکن تامین می کنند.

استراتژی مسکن روستایی احداث خانه ویلایی است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به این مهم اشاره داشت که در شورای عالی مسکن کشور، مصوبه ای با تصمیم رئیس جمهور در نظر گرفته شده که بنیاد مسکن یک میلیون زمین برای نهضت ملی مسکن تامین کند.

وی در ادامه در خصوص استراتژی در تامین زمین های روستایی، گفت: استراتژی مسکن روستایی احداث خانه ویلایی است؛ بدین ترتیب که یک قطعه زمین ترجیحا ویلایی ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر را به متقاضی نهضت ملی واگذار کرده و ۳۵۰ میلیون تومان هم که سود ۵ درصد دارد به آنها اختصاص می یابد.

حمیدی تاکید کرد: در روستا کمتر پیش می آید، فردی زمین خود را بفروشد و اکثرا در خانه های خود مستقر خواهند شد؛ ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در شورای مسکن مطرح و در شورای استان مطرح شده و زمین ها کلا ملی و مالکیت دولتی است و در روستای گیاهزار شهرستان شیراز اجرای این طرح در کنار روستا مورد استقبال مردم قرار گرفته و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار روستای مستعد و حریم در استان تاکنون شناسایی شده و به شورای برنامه ریزی رفته است.

وی به این موضوع نیز اشاره داشت که در سامانه «تم»، تفکیک روستا در نظر گرفته نشده است و همچنین بیان کرد: استراتژی واگذاری زمین های روستایی از نزدیک به دور است و اولویت بومی های روستا، سپس روستاهای مجاور و بعد بخش یا شهر مجاور است؛ اگر روستاییان متقاضی باشند و ثبت نام نکرده باشند به صورت آفلاین آنها را با اجازه اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ثبت نام می کنیم.

محمد رسول پروری، نیز در این بازدید با تبریک سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دستور امام راحل (ره) گفت: دغدغه اصلی دولت سیزدهم مسکن ملی است و در راه و شهرسازی فارس و لارستان ۳۲ هزار و ۲۲۶ واحد تعداد تامین زمین داریم و تاکنون ۲۷ هزار و ۵۰۵ نفر اختصاص واحد داشته ایم.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد: متقاضی که ۴۰ میلیون واریز کرد، متقاضی موثر شناخته می شود و ۲۲ هزار و ۵۸۸ برای واحد مجموعا در فارس و لار سند گرفته شده و در استان فارس ۱۰ هزار و ۹۰۰ واحد انعقاد قرارداد تسهیلات بانکی داشته ایم که ۹ هزار مورد آن را بانک مسکن اقدام کرده است.

پروری با اشاره به شهرک نشاط در روستای سلطان آباد شیراز هم اظهار کرد: ۵۰ هکتار زمین توسط بنیاد مسکن در سال ۹۰ شناسایی و تملک‌ آن طی شد و در ۲۰ هکتار از اراضی که تصرف نشده بود طرح احداث مسکن اجرا شد و به روستای سلطان آباد الحاق شد که یک هزار و ۶۲۰ واحد ظرفیت دارد؛ همچنین پنج تا ۶ هزار نفر جمعیت پذیری این شهرک است.

پروری افزود: بنیاد مسکن متولی ساخت مسکن است، از دستگاه خدمات رسان در خصوص تامین خدمت زیربنایی و روبنایی تقاضای همکاری داریم تا بار چنین شهرک هایی در همین محل احداث شرکت ساکنان بتوانند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و نیاز به مراجعه به سایر مناطق شهر نداشته باشند.

وی گفت: سایت شهرک نشاط شامل یک هزار و ۶۲۸ واحد در چهار فاز است که فاز اول ۴۹۶ واحدی است و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پروژه محرومین است؛ در این شهرک ۸۴۸ واحد نهضت ملی و مابقی پروژه مسکن محرومین بنیاد مسکن استان است؛ ۱۴۸ واحد از واحدهای نهضت ملی پیشرفت ۵۰ درصدی داشته و صددرصد اسکلت آنها انجام شده است، ۱۴۰ واحد از پروژه مسکن محرومان تازه آغاز شده و با وام ۳۵۰ میلیونی وام مسکن روستایی و آورده متقاضیان تامین می شود و ۷۰۰ واحد هم مربوط به نهضت ملی در مرحله اسکلت قرار دارد.

محسن ابراهیمی، هم در این بازدید به این نکته اشاره کرد که بنیاد مسکن برای طرح های مسکن زمین در داریون و خان زنیان را تامین شده کرده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز ادامه داد: در سطح روستاها تسهیلات روستایی پرداخت می شود که امسال یک هزار و ۸۰۰ تسهیلات روستایی پرداخت شده که هر کدام به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان است؛ همچنین شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم جزو پروژه نهضت مسکن روستایی قرار دارند.

وی اظهار کرد: آب، برق و گاز از روستای گیاه زار به این سایت هم انتقال داده می شود و ایجاد زیرساخت مذهبی، آموزشی و … هم در سایت دیده شده است.

کریمی، مدیر ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن فارس در خصوص پروژه نهضت ملی روستای گیاه زار شهرستان شیراز گفت: ۲۵ هکتار کل اراضی سطح این روستاست و حدود یکصد هزار متر مربع خاکبرداری شده است.

خاکساری، هم در این بازدید میدانی به اصحاب رسانه گفت: وسعت این پروژه ۳۸ هکتار است و شامل هشت پروژه یا زون است.

مسئول کنترل پروژه شهرک اکباتان صدرا همچنین تاکید کرد: پروژه های نهضت ملی ۳ ساله است اما عقب افتادن پروژه به دلیل آورده مالی متقاضی است؛ مردم تا الان برای این پروژه در صدرا ۱۹۰ تومان داده اند اما باید ۴۰۰ میلیون تومان می پرداختند.

 

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=44194

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.