0

قرآن دروازه قرآن شیراز همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) و روز شیراز جایگزین شد

  • کد خبر : 44696
  • 15 اردیبهشت 1403 - 18:59
قرآن دروازه قرآن شیراز همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) و روز شیراز جایگزین شد
همزمان با فرا رسیدن پانزدهم اردیبهشت روز شیراز، آیین معنوی جایگزینی قرآن در دروازه قرآن همزمان با شهادت پیشوای شیعیان حضرت امام جعفر صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش آونگ پرس، محمد حسن اسدی، امروز همزمان با روز شیراز و شهادت پیشوای شیعیان حضرت امام جعفر صادق (ع) در آیین معنوی جایگزینی قرآن کریم در دروازه قرآن، با اشاره به اینکه این مراسم برای اولین بار در شیراز برگزار شد، گفت: بازدید گردشگران از این مجموعه فرصت کم نظیری است که نصیب شهر شیراز شده است.

شهردار شیراز افزود: اجرای برنامه های هفته شیراز از دو روز گذشته با غبارروبی و زیارت حرم مطهر شاهچراغ (ع) آغاز شد و پس از آن مراسمی در قالب دیدار و گفت و گو با هنرمندان و مراسم پیاده روی خانوادگی با حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان شیراز برگزار شد.

وی ادامه داد: در شهر شیرار امروز علاوه بر حرم های مطهر که در صدر آن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) قرار دارد، اماکن گردشگری همچون حافظیه، سعدیه، باغات و محلات بسیاری وجود دارد و یکی از نشانه های اصلی این شهر دروازه قرآن است.

اسدی با اشاره به حادثه سیل ۹۸ خاطر نشان کرد: با اعلام وقوع این اتفاق در کشور، این مکان محلی نام آشنا برای همگان بود. این در حالی است مسئولینی که وارد شهر می شوند علاقه بسیاری به بازدید از دروازه قرآن دارند.

وی تاکید کرد: دروازه قرآن از مکان هایی است که باید توجه بیشتری به آن شود و بایستی رویکرد فرهنگی در این مکان تغییر پیدا کند.

شهردار شیراز تصریح کرد: مقرر شده است این مکان که قدمت هزار ساله دارد و در زمانی مسیر ورودی به شهر شیراز بوده است، با آزاد راهی که از سمت شمال غرب احداث می شود بنا است تا در ورودی شهر شیراز یک المان ایجاد شود و طی هشت ماه آینده که زیر گذر گویم افتتاح می شود یک المان مشابه دروازه قرآن نیز در این محور نصب شود تا نشان و نماد فاخری در خور شهر شیراز باشد.

رونمایی از سند جامع ارتقا جایگاه شهر مقدس شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ۲۶ اردیبهشت

سید ابراهیم حسینی در این مراسم تصریح کرد: خدا را شاکریم که امروز شیراز و شیرازی ها موجب افتخار اهل بیت (ع) هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: ۱۶ سال پیش مقام معظم رهبری همزمان با روز شیراز فرمودند: «شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است» و این توفیق نصیب ما شد که در این شهر نفس بکشیم و میراث دار شیراز و شیرازی ها و خدمت گذار مردم شیراز باشیم و باید قدر این نعمت را بدانیم و بیش از پیش خود را وقف خدمت به مردم کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: شهر شیراز مجموعه ای خوبی ها است و این مطلب که شیراز یکی یک دانه ای است که تمام خوبی ها را در خود دارد، از یک سو موجب افتخار است و از سوی دیگر برای ما وظیفه ایجاد می کند با همه ان چه که در توان داریم یگانه بودن شهر شیراز را بیش از پیش حفظ کنیم.

حسینی همچنین در ادامه این آیین خبر داد: طی چند سال گذشته فعالیتی آغاز شد تا سند جامع ای نوشته شود که این سند با عنوان سند جامع ارتقا جایگاه شهر مقدس شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت (ع) است که در روز ۲۶ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) رونمایی می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تدوین این سند جامع، شهر شیراز یگانه شهر کشور و یگانه جهان اسلام و یگانه تمام کره زمین باشد و این موضوع با حضور مردم رقم خواهد خورد.

امروز شهر شیراز، به نماد و المان دروازه قرآن شناخته می شود

در ادامه این مراسم همچنین محمد علی چوبینی اظهار کرد: برگزاری این آیین معنوی سنتی برای ما خواهد شد تا هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز شیراز بتوانیم قرآن کریم را در دروازه قرآن تعویض کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ضمن قدردانی از مجموعه مدیریت شهری و به ویژه شهردار منطقه سه شیراز در آماده سازی و اجرای این برنامه، افزود: این اقدام کار مشارکتی از سوی سازمان فرهنگی شهرداری و شهرداری منطقه سه بوده است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز تاکید کرد: دروازه قرآن بنای باشکوه است و امید است بتوانیم از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کنیم.

چوبینی اضافه کرد: امروز شهر شیراز به نماد و المان دروازه قرآن شناخته می شود و شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) نماد و المان آن دروازه قرآن است که نشان می دهد مردم این شهر سده ها متدین و مسلمان هستند و زیر سایه قرآن قرار دارند.

جایگزینی قرآن کریم در دروازه قرآن، باز تعریف مجدد مفاهیم فرهنگی در این محدوده تاریخی است

دکتر محمدصادق میرزاابوالقاسمی در این مراسم اظهار کرد: دروزاه قرآن مکانی است که با نام تنگ الله اکبر شهره آفاق است و کمتر کسی است که نام آنرا نشنیده باشد.

پژوهشگر و استاد دانشگاه افزود: دروازه قرآن به رغم شهرت و اعتباری که در تاریخ فرهنگ کشور دارد یکی از مهم ترین گره های کور تاریخی فرهنگی ما این نقطه است و اگر این گره باز شود شناخت تاریخ شهر شیراز باز خواهد شد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: این تنگ دست کم یک گذرگاه هزار ساله است و از ابتدا برای این تنگ و موقعیت جغرافیایی در ابتدا و انتهای آن نشانه های بارز فرهنگی گذاشته شد که دروازه قرآن و گنبد بقعه علی ابن حمزه (ع) از جمله آن هاست.

میرزاابولقاسمی ادامه داد: تا به امروز مجموع ای از نشانه های ثانوی فرهنگی گذاشته شده است که قرآن هفده من از جمله این نشانه های ثانویه است.
وی افزود: تمام روایاتی که پیرامون قرآن هفده من می شود بیشتر آن ها متکی به یک ویژگی خاص این قرآن است که ابعاد بسیار بزرگ آن بوده و به کتابت آن هم برخواهد گشت.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: قرآن ۱۷ مَن (هر مَن، معادل ۴۰ سیر و برابر سه کیلوگرم) ۴۰۰ سال بعد از در برگیری که برای شهر شیراز داشته است منطقه شهری خاک مصلی را تحت تاثیری فرهنگی قرار داشته است و نشانه گذاری فرهنگی قرآن هفده من، هیچ یک از سر اتفاق بر این مکان گذاشته نشده است و بزرگان این شهر در طول تاریخ اقدام به این نشانه گذاری کردند.

میرزاابوالقاسمی خاطر نشان کرد: این منطقه همچون سایر نقاط شهر در طول تاریخ دست خوش تحولات بوده است و‌ اگر نشانه گذاری قرآن در این مکان صورت گرفته است در طول تاریخ انطباق میان تحولات شهری خاک مصلی با دیگر نشانه گذاری ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز به ابتکار سازمان فرهنگی شهرداری مراسم جایگزینی قرآن کریم رقم خورد، ابراز امیدواری کرد: این مسئله مقدمه ای باشد برای یک باز تعریف مجدد مفاهیم فرهنگی این محدوده تاریخی باشد و انطباق آن با طراحی مسائل شهری که در این مکان است، اتفاق افتد.

علی اشرف صندوق آبادی، در سخنانی در این آیین معنوی اظهار کرد: شیراز، شهر حافظ و سعدی، عرفا و ادبای بسیار بزرگ تاریخ و تمدن کشور هستند.

قائم مقام شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران افزود: خط نویسنده را از درون اقناع می کند و باعث شادی درون می شود و این شادی نیز به مخاطب نیز انتقال می یابد.

وی ادامه داد: اگر خوشنویسان ما در طول تاریخ نبودند چنین آثار بزرگی خلق نمیشد و برای خوشنویسان این توفیق کفایت می کند که کتابت قرآن کریم در طول تاریخ نصب خوشنویسان شده است.

به گفته صندوق آبادی؛ انس با قرآن کریم موجب بهجت درون و رستگاری انسان است.

خاطر نشان می شود، قرآن جایگزین شده در محل دروازه قرآن شیراز توسط آستان قدس رضوی منتشر شده است که در حجره اصلی دروازه قرآن قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=44696

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.