0
همزمان با پویش ملی سلامت دهان و دندان؛

ارایه خدمات سلامت دهان و دندان در ۲۰۲ مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان

  • کد خبر : 44753
  • 17 اردیبهشت 1403 - 16:39
ارایه خدمات سلامت دهان و دندان در ۲۰۲ مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان
سرپرست گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از ارایه خدمات سلامت دهان و دندان در 202 مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس خبر داد.

به گزارش اونگ پرس و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ، دکتر «سعید افزون» گفت: تامین سلامت جامعه، ارکان متعددی دارد و در این میان، رسالت اصلی حوزه معاونت بهداشت، بر اقدامات پیشگیرانه تمرکز دارد.

او با بیان اینکه برنامه بهداشت دهان و دندان در سال ۱۳۷۴ به نظام مراقبت های اولیه بهداشتی (PHC) کشور افزوده و در نظام شبکه ادغام شده است، ادامه داد: خدمات سلامت دهان و دندان در ۲۰۲ مرکز محیطی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز شامل خانه بهداشت، خانه بهداشت عشایری، پایگاه سلامت روستایی، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری، مراکز خدمات جامع سلامت شهری-روستایی، پایگاه سلامت غیر ضمیمه، در سطوح متفاوت به بیماران و مراجعان ارائه می شود.

دکتر افزون اظهار کرد: معاینه های اولیه دهان و دندان به همت تیم سلامت غیردندانپزشک شامل مراقبان سلامت و بهورزان، بر اساس بسته های خدمتی گروه های سنی، به کودکان، نوجوانان و جوانان و مادران باردار ارائه می شود.

او در این زمینه توضیح داد: به عنوان مثال در بسته خدمت سلامت دهان و دندان مادران باردار، مراقبت های قبل، حین و پس از بارداری طی نوبت های مختلف مراجعه مادران در حال انجام است و یا در گروه سنی کودکان زیر پنج سال، وضعیت دهان و دندان در سنین مختلف متناسب با زمان مراقبت کودک، انجام می شود.

سرپرست گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پس از این ارزیابی ها، در صورت نیاز، فرد خدمت گیرنده برای خدمات سطح دو دندانپزشکی شامل ترمیم، جرم گیری و بروساژ، پالپوتومی دندان شیری، فیشور سیلانت و کشیدن دندان، به دندانپزشک مستقر در واحد دندانپزشکی مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع می شود.

دکتر افزون، ارائه مسواک انگشتی برای کودکان زیر ۲ سال، وارنیش فلوراید برای کودکان ۳ تا ۵ سال (هر ۶ ماه یک بار) و کودکان ۶ تا ۱۴ سال برای جلوگیری از پوسیدگی دندان را از دیگر خدمات این مراکز برشمرد.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=44753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.