2

جام زرین خشایارشا در موزه تخت جمشید رونمایی شد؛ جام زرین سه ماه مهمان مردم فارس

  • کد خبر : 45123
  • 29 اردیبهشت 1403 - 13:55
جام زرین خشایارشا در موزه تخت جمشید رونمایی شد؛ جام زرین سه ماه مهمان مردم فارس
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در مراسم رونمایی از جام زرین خشایارشا، رونمایی از این جام را نمایش پیوند زرین هگمتانه و پارسه در موزه تخت جمشید خواند و گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایش جام زرین خشایارشا از هگمتانه در موزه تخت جمشید پیوند شایسته ای بین مردم 2 استان کشور را رقم زده است.

به گزارش آونگ پرس ، علیرضا عسکری چاوردی در مراسم رونمایی از جام زرین خشایارشا، رونمایی از این جام را نمایش پیوند زرین هگمتانه و پارسه در موزه تخت جمشید خواند و گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایش جام زرین خشایارشا از هگمتانه در موزه تخت جمشید پیوند شایسته ای بین مردم ۲ استان کشور را رقم زده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: این جام زرّین با همکاری معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل استان فارس، اداره کل موزه ها، موزه ملی ایران باستان و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از ۲۹ اردیبهشت به مدت یکماه در موزه تخت جمشید برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است و هر روز قابل بازدید است.

وی در خصوص مشخصات جام زرین خشیارشا اظهار داشت: این جام زرین که احتمالا از هگمتانه باستان (همدان امروزی) کشف شده، دارای طرح زورقی، دهانه باز، لبه‌هایی برگشته، تزئینات گیاهی و سطحی شیاردار است؛ آرایه‌هایی که از شاخصه های ظروف تجملاتی و ارزشمند دوره هخامنشی به شمار می‌روند.

وی، ارتفاع جام را ۱۱.۴۳ سانتیمتر و قطر آن ۲۰.۳۲ سانتیمتر و وزن جام ۱.۴۰۷ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این جام حکایت از فناوری و هنر بی‌نظیر ایرانیان در زمینه جواهرسازی دارد، احتمالا از هگمتانه باستان (همدان امروزی) کشف شده و نمادی از ارزش‌ها، فرهنگ و تمدن بی‌نظیر هخامنشیان همراه با طرح‌های زیبا و هنرمندانه در دوره حاکمت خشیارشا است، در حاشیه گردن این ظرف کتیبهای به سه زبان، فارسی باستان، عیلامی هخامنشی و بابلی هخامنشی قرار گرفته دارد.

عسکری خاطرنشان ساخت: خشایارشا در ساخت زیرساخت های سرزمین ایران نقش مهمی ایفا کرد. او دستور بازسازی و گسترش مجموعه بناهای تخت جمشید، پایتخت سنتی هخامنشی را صادر کرد. مجموع اقدامات باشکوه وی، تخت جمشید را به نماد قدرت، ثروت و شکوه فرهنگی ایران تبدیل کرد.

وی افزود: خشایارشا، شاه قدرتمند هخامنشی، در حدود سال ۵۱۹ پیش از میلاد در خاندان پرقدرت هخامنشیان به دنیا آمد، او فرزند داریوش بزرگ و ملکه آتوسا بود و از همان دوران کودکی برای ایفای نقش رهبری در امپراتوری ایران آماده شد.

مدیر پایگاه تخت جمشید عنوان کرد: خشایارشا از کودکی آموزش های گسترده ای در استراتژی نظامی، حکومتداری و سنت های غنی فرهنگی و مذهبی ایران فرا گرفت، به عنوان پسر پادشاه، او روند حکمرانی پدرش را از نزدیک مشاهده کرد و تجربه ارزشمندی در اداره بخش های گسترده تحت کنترل ایران، از مصر تا هند، به دست آورد، این آمادگی به خشایارشا کمک کرد تا زمانی که در سال ۴۸۶ پیش از میلاد پس از مرگ داریوش به قدرت رسید، به خوبی از عهده امور برآید.

وی گفت: خشایارشا همچنین در زمینه معماری و توسعه زیرساخت های شاهنشاهی نقش مهمی ایفا کرد، او دستور بازسازی و گسترش مجموعه کاخ های سلطنتی در تخت جمشید، پایتخت سنتی امپراتوری هخامنشی را صادر کرد. این اقدام باشکوه، تخت جمشید را به نماد قدرت، ثروت و پیچیدگی فرهنگی ایران تبدیل کرد.

عسکری چاوردی اظهار کرد: افزون بر این، خشایارشا به ابتکارات مذهبی و فرهنگی توجه ویژه ای داشت و از اهورامزدا، بزرگترین ایزد آیین مزدیسنا، دین غالب در امپراتوری ایران، حمایت کرد. در زمان سلطنت او، آتشکده ها و اماکن مذهبی متعددی در سرتاسر قلمرو هخامنشیان ساخته شد.

وی گفت: با وجود دستاوردهای چشمگیر خشایارشا، دوره فرمانروایی او فاقد چالش نبود. در سال ۴۶۵ پیش از میلاد، پس از حکمرانی تقریبا ۲۱ ساله، او توسط اعضای دربار خود به قتل رسید، پسر او، اردشیر اول، جای او را بر تخت سلطنت هخامنشیان گرفت.

وی گفت: میراث خشایارشا به عنوان یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین حاکمان جهان باستان غیرقابل انکار است، مبارزات نظامی، پروژه های معماری و ابتکارات مذهبی او جایگاه برجسته او را در تاریخ تثبیت کرده است. اگرچه تهاجم او به یونان با شکست مواجه شد، اما دوره سلطنت خشایارشا اوج گسترش و توسعه فرهنگی امپراتوری هخامنشی به شمار می رود، امروزه خشایارشا به عنوان یک شخصیت تاریخی چندوجهی شناخته می شود که جاه طلبی، بینش و سرانجام سقوط او همچنان مورد بررسی و مطالعه محققان است، داستان زندگی او نمادی از ظهور و سقوط امپراتوری های بزرگ و قدرت پایدار روح انسانی در برابر چالش ها است.

میزبانی از جام زرین خشایارشا به مدت سه ماه در مجموعه تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود: با تعاملات با وزارت میراث فرهنگی آثار جام زرین خشایارشا به مدت سه ماه به استان فارس و در مجموعه تخت جمشید قرار می گیرد و قطعا اگر با استقبال مردم مواجه شود تا سه ماه دیگر آن را تمدید خواهیم‌ کرد.

وی گفت: این رونمایی در هفته میراث فرهنگی مهمترین رویداد کشور است و مجموعه تخت جمشید مهمترین اثر را میزبانی خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از ایجاد یک مسیر دسترسی جدید به تخت جمشید در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: با هدایت مستقیم وزارتخانه ۱۲ اثر دادخواه را از موزه ملی و ۱۰ اثر را از موزه سعد آباد که اتفاق جدیدی است را میزبانی خواهیم کرد.

ثابت اقلیدی ادامه داد: یکصد برنامه در استان فارس طی هفته میراث فرهنگی طراحی شده است و از ۳ روز قبل این برنامه ها اجرا شده است.

خشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا (دختر کوروش بزرگ) پنجمین شاهنشاه هخامنشی در میانه سال‌های ۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش از میلاد بوده است.

 

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=45123

مطالب مرتبط

04مرداد
۵۰ هزار قلم شی تاریخی و فرهنگی در موزه‌های فارس وجود دارد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس خبر داد:

۵۰ هزار قلم شی تاریخی و فرهنگی در موزه‌های فارس وجود دارد

03مرداد
صدور ۵۲ موافقت اصولی پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان در فارس
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس خبر داد:

صدور ۵۲ موافقت اصولی پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان در فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.