1
با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی انجام شد:

تجلیل از ۴۵ هنرمند صنایع دستی شهرستان آباده

  • کد خبر : 45497
  • 21 خرداد 1403 - 13:31
تجلیل از ۴۵ هنرمند صنایع دستی شهرستان آباده
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنایع دستی را یک امر خانواده محور دانست و افزود: صنایع دستی به عنوان یک اشتغال خانواده محور عزت آفرینی خانواده را در پی دارد و نیازمند حمایت و توجه است.

به گزارش آونگ پرس، مریم جلالی دهکردی، امروز در آیین تکریم از پیشکسوتان و برندگان مهر اصالت ملی و سرو سیمین به مناسبت هفته صنایع دستی در شهرستان آباده، گفت: در صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت بنیان و خانواده محور همه ما به عنوان اعضای خانواده، پدران و مادران، خواهران و برادران این سرزمین قرار است فرزندانی را با اصالت و با صلابت را تربیت کنیم که این مهم به خوبی در آباده محقق شده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان شهر آباده گفت: سه صدا انسان را به عرش می برد یکی قلم معلم، یکی توپخانه فرد مجاهد و دیگری صدای چرخ صنعت دستی زنان که باشگاه تولیدی است و خانه‌ای که تولید کننده است موجب اصالت و اقتدار است.
وی گفت: امیدواریم آوازه آباده همانطور که در پیشانی فارس است در پیشانی جهان نیز بنشیند و ما شاهد رونق تولید با مشارکت مردم در این شهرستان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دنیای امروز دنیای تلفیق است و هنرمندانی را که هنر خود در هنرهای دیگر تلفیق می‌کنند موفق هستند، گفت: هنرمندان برای بهره‌وری بیشتر از هنر خود باید هنر را به صنعت و صنعت را به بازرگانی نزدیک کنند.

سرودهای نوستالژیک شهر آباده ثبت ملی می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه شهر آباده شهر فرهنگ و ادب است، عملکرد دبیرخانه شهر جهانی منبت را در یکسال فعالیت خود مثبت و شایسته تقدیر برشمرد.
محمد ثابت اقلیدی در این مراسم گفت: مردم شهر آباده هنرهای مختلفی را به نمایش می‌گذارند و این شهر یکی از یکه تازهای سرود در کشور است
وی سرود “مادر برایم قصه بگو” و سرود “امام رضا (ع)” از سرودهای نوستالوژی و شناخته شده برای همه مردم برشمرد و وعده ثبت ملی این سرودها را به مردم آباده داد.
وی با اشاره به اینکه در فرایند توسعه منابع انسانی و نخبه یکی از معیارهای سنجش است، گفت: اصلی‌ترین عامل موفقیت و توسعه شهر آباده برخورداری از مسولان فهیم و فرهیخته است.

راه‌اندازی موزه تخصصی منبت در آباده

شهردار آباده در ادامه این مراسم از راه‌اندازی موزه تخصصی منبت در آینده‌ای نزدیک در این شهرستان خبر داد و افزود: از آنجا که جای این موزه در آباده خالی است، جانمایی آن در شهرداری مهیا شده و نیازمند تخصیص بودجه برای تجهیز و تکمیل است.
مهدی شاکر، ادامه داد: موزه تخصصی منبت آباده می‌تواند با نمایش آثار فاخر هنرمندان در توسعه این هنر و صنعت نقش داشته باشد و نیازمند حمایت و توجه مسوولان است.
وی افزود: راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی منبت روزهای بسیار خوبی را برای آباده رقم زد و توانست در سطح کشور بدرخشد، به طوریکه ماحصل آن حضور در ۱۷ نمایشگاه ملی و بین المللی و دریافت ۲۴ مهر اصالت ملی، ثبت دو اثر ملی و کسب نشان بین المللی یونسکو و سروسیمین از مهمترین دستاوردهای آن است.
وی، تهیه مستند ملی و بین المللی منبت، اعطای وام به شاغلین و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، انجام نقاشی دیواری، اکران بنرهای نوروزی با محوریت شهرجهانی منبت را ازدیگر اقدامات این دبیرخانه برشمرد‌.
شهردار آباده، ادامه داد: آثار هنرمندان منبت باید در عرصه ملی و بین‌المللی عرضه و ارائه شود تا هنرمندان زحمت‌کش این هنر بتوانند علاوه بر کسب جایگاه مطلوب، به اجر مادی خود نیز برسند.
به گفته این مقام مسئول این دبیرخانه در تلاش است تا شرایط برای صادرات این محصول را به کشورهای هدف تسهیل کرده و با برگزاری جشنواره‌های مختلف نقش ویژه‌ای در معرفی منبت آباده در جهان داشته باشد.
شاکر، مثلث شکل گرفته توسط دبیرخانه شهر جهانی منبت، شورای اسلامی شهر آباده و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، را در معرفی آثار هنرمندان موثر برشمرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده، گفت: آباده شهر مردم خونگرم و عاشق است و امروز میزبان هنرمندانی هستیم برای اولین بار توانسته‌اند افتخارات بسیاری را برای مردم آباده کسب کنند.

محمد علی جباری، از پیشکسوتانی که سال‌ها بی منت تلاش کرده‌اند تا هنر این شهرستان را حفظ کنند به عنوان گنج بهای هنر شهرستان یاد کرد و همت و همدلی مسوولان و مجموعه مدیریتی این شهر را موجب تحقق این مهم و کسب موفقیت‌های این شهرستان برشمرد.

در آیین تکریم از پیشکسوتان و برندگان مهر اصالت ملی و سرو سیمین به مناسبت هفته صنایع دستی در شهرستان آباده، از ۲۰ پیشکسوت صنایع دستی، ۲ هنرمند دارای نشان سرو سیمین ، ۲۲ هنرمند دارای نشان ملی صنایع دستی شهرستان، تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=45497

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.