4

مشکلات ارتباط صنعت و دانشگاه ریشه در فرهنگ دانشگاهی دارد

  • کد خبر : 717
  • 24 اردیبهشت 1402 - 0:35
مشکلات ارتباط صنعت و دانشگاه ریشه در فرهنگ دانشگاهی دارد
رییس جهاد دانشگاهی در آیین نکوداشت مقام استاد که در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد به اهمیت تقویت «فرهنگ دانشگاهی» در کشورمان تاکید کرد.

آونگ پرس ،دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی در آیین نکوداشت مقام استاد که در مرکز همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: بحث فرهنگ دانشگاهی، یکی از خلاء‌هایی است که اکنون در کشور با آن مواجه هستیم و اصلی‌ترین بخش این خلاء مربوط به تعامل میان استاد و دانشجو و اعضای دیگر دانشگاه است.

وی افزود: بنابر فرمایش بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، دانشگاه مبدأ همه تحولات است و اگر دانشگاه اصلاح شود، کشور نیز اصلاح خواهد شد.

رییس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: شاخص‌های توسعه فناوری و توسعه علمی نشان داده‌اند که کشور ایران باوجود گسترش آموزش عالی و رشد چشمگیر و جهش چند سال اخیر، ازنظر میزان تولید علم و فناوری و وجود نیروی انسانی متخصص در مراکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی کشور، همچنان جزء کشورهای درحال‌توسعه یا توسعه‌نیافته علمی جهان محسوب می‌شود که یکی از علت‌های اصلی این مسئله مربوط به “فرهنگ دانشگاهی” است.

وی بابیان اینکه برخی تصور می‌کنند راه برون‌رفت از مسئله توسعه‌نیافتگی علمی، احداث بناها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است تصریح کرد: درحالی‌که اصلی‌ترین راه برون‌رفت از این مسئله مربوط به فرهنگ دانشگاهی است؛ زیرا ما اکنون در زمینه‌های مختلف آموزش، یادگیری و سازمان، مجموعه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برخوردار هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: رهبر انقلاب اسلامی نیز بر ضرورت فرهنگ دانشگاهی تاکید نموده‌اند و فرموده‌اند که دانشگاه باید به مسئله فرهنگ بسیار بپردازد. باید به مسئله فرهنگ نگاه مدبرانه داشته باشیم. خود علم‌آموزی نیز یک فرهنگ است. اگر چنانچه ما به مسئله فرهنگ در دانشگاه توجه کنیم، آن‌وقت هم دانشجوی ما عاشق و راغب به علم می‌شود و هم دنبال علم و تحقیق می‌رود.

دکتر مسلمی نائینی خاطر نشان کرد: به گفته دکتر مهدی بهادری نژاد، یکی از چهره‌های ماندگار کشور و استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، ایران مشکل و مسئله‌ای در کشاورزی، صنعت، خدمات، علم، فناوری و غیره ندارد، تنها مشکل و مسئله ما اخلاقی و فرهنگی است. تا این مسئله حل نشود، کشور به شکوفایی علمی، پیشرفت صنعتی و رفاه اجتماعی نخواهد رسید و جامعه از آرامش خاطر و شادی وافر برخوردار نخواهد شد. اگر می‌خواهیم حیات علمی داشته باشیم و به‌عنوان یک جامعه با تمدن چند هزارساله حتی زنده بمانیم باید به پرورش اخلاق و ارزش‌های انسانی بپردازیم.

وی یادآور شد: فرهنگ دانشگاهی فقط رفتار و اخلاق نیست، بلکه ساختمان‌ها و هر آنچه در دانشگاه‌ها مربوط می‌شود، جزو فرهنگ دانشگاه است.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: در فرهنگ دانشگاه باید ارکان‌هایی مانند« فرهنگ گفتمان انتقادی»، «طرح کردن ایده‌های نو»، «رقابت میان اعضای اجتماع علمی»، «موردتقدیر قرار گرفتن در اجتماع علمی برای اهل علم»، «شکل‌گیری رویه‌ها، نظام‌ها، موسسه‌های حقوقی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت، تشویق و ترغیب افراد به تلاش علمی»، «دفاع از حقوق و آزادی‌های آنها»، «بخش و انتشار ایده‌ها و یافته‌های پژوهشگران» را مدنظر قرار دهد.

مسلمی نائینی گفت: یکی از مشکلات ارتباط صنعت و دانشگاه نیز ریشه در فرهنگ دانشگاهی دارد. بیشتر دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به علت نداشتن تجارب و خاطرات خوب، پس از رفتن به صنعت دیگر به دانشگاه برنگشته‌اند.

رییس جهاد دانشگاهی در پایان اظهار داشت: طبق نظرسنجی‌ها، برترین استادان ازنظر دانشجویان افرادی هستند که اسامی دانشجویان خود را می‌دانند. قادرند به دانشجویان انگیزه و اهداف آنها را توسعه دهند. به کسانی که تلاش می‌کنند، یاری می‌دهند. قادرند عزت‌نفس دانشجویان را افزایش دهند. در دسترس هستند و به مشکلات دانشجویان توجه و علاقه نشان می‌دهند. از یادگیری فعال و مشارکتی استفاده و دانشجویان را به استفاده این روش دعوت کنند و از فناوری استفاده کنند. روش‌های تدریس خود را ارزیابی، بازبینی و روزآمد می‌کنند. تفکر خلاق دارند. نظر دانشجویان را به کار جلب می‌کنند و آنها را با مشاغل آشنا می‌سازند. به همه‌چیز توجه دارند. علاقه و انگیزه خود را به دانشجویان سرایت می‌دهند. به تدریس در تمام سطوح دانشجویان از تدریس جبرانی تا استعدادهای درخشان علاقه دارند.

 

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.