1

طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان

  • کد خبر : 44182
  • 27 فروردین 1403 - 19:26
طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به آمادگی این مدیریت برای مقابله با ملخ‌های مراکشی گفت: نخستین دستجات از این ملخ‌ها روز 23 اسفندماه به صورت دستجات پوره در بستر تالاب پریشان مشاهده گردید و عملیات مبارزه و کانون کوبی با این آفت خطرناک سریعا آغاز و همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش اونگ پرس، حمید رشیدی با اشاره به آمادگی این مدیریت برای مقابله با ملخ‌های مراکشی گفت: نخستین دستجات از این ملخ‌ها روز ۲۳ اسفندماه به صورت دستجات پوره در بستر تالاب پریشان مشاهده گردید و عملیات مبارزه و کانون کوبی با این آفت خطرناک سریعا آغاز و همچنان نیز ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه ملخ مراکشی یکی از ملخ های خسارتزا در جهان است افزود: به علت اینکه این ملخ در درجه اول آفت غلات است ولی در نقاطی که پنبه یا گیاهان صیفی و صنعتی هم باشد، از حمله این حشره مصون باقی نخواهند ماند و می‌تواند به محصولات زراعی و مرتعی خسارت وارد کند و با گرم تر شدن هوا مراحل رشدی آن سریعتر کامل شده و تخم ریزی می کند و در صورت عدم مبارزه می تواند آسیب جدی به مزارع گندم و سایر محصولات وارد کند و به عنوان تهدید کننده امنیت غذایی محسوب می شود.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته به دلیل مناسب بودن بافت خاک سطح تالاب پریشان و شرایط مناسب دمایی و رطوبتی با تراکم بالای دستجات ملخ مراکشی مواجه بودیم که در سطح ۲۸ هزار هکتار عملیات مبارزه صورت گرفت . همچنین با توجه به مناسب بودن بستر تالاب پریشان برای تخم‌ریزی و رشد ملخ مراکشی ، تاخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آن‌ها به مزارع و ایجاد خسارت می‌شود.

وی گفت: از اسفند سال گذشته تا کنون به صورت روزانه و مرتب اکیپ های پایش سطح دریاچه را ردیابی و کانون های آلوده و تکثیر ملخ را شناسایی و سریعا به گروه های عملیاتی اعلام و بلافاصله مبارزه با این آفت انجام می شود و این روند شناسایی و مبارزه تا رفع خطر ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰تا ۱۰۰۰ هکتار توسط سه اکیپ خودرویی مجهز به سیستم ULv پاش با برنامه ریزی منظم و نظارت مدیریت حفظ نباتات استان و کارشناسان فنی بخش حفظ نباتات این معاونت مبازره انجام و تا کنون بالغ بر ۱۵۰۰۰ هکتار مبارزه صورت گرفته است . لازم بذکر است با هماهنگی های صورت گرفته یک اکیپ مبارزه از طریق سازمان حفظ نباتات کشور به شهرستان اعزام و در امر کنترل و مبارزه با جهاد کشاورزی شهرستان همکاری می کند.

رشیدی در ادامه بیان کرد برای کنترل طغیان آفت ملخ مراکشی احتیاج مبرم به همکاری مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی میباشد.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=44182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.