4

۵۶ فقره قتل عمد در فارس منتهی به سازش شد؛ تعیین تکلیف پرونده صرافی دهقان و خواستگاری در حافظیه به زودی

  • کد خبر : 7818
  • 30 خرداد 1403 - 15:36
۵۶ فقره قتل عمد در فارس منتهی به سازش شد؛ تعیین تکلیف پرونده صرافی دهقان و خواستگاری در حافظیه به زودی
رئیس کل دادگستری فارس گفت: 43 درصد پرونده وارد شوراهای حل اختلاف شده و 56 فقره قتل عمد منتهی به سازش شده است.

به گزارش آونگ پرس، حجت الاسلام سید کاظم موسوی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۹ درصد ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی ارائه می شود، گفت: دادرسی با پرونده های بدون کاغذ در دستور کار قرار دارد و ۱۵ درصد دعاوی ما بدون کاغذ اجرا می شود.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد و اراضی ملی تثبیت شده سند دار است، تاکید کرد: یک درصد از اراضی ملی در فارس هنوز سنددار نشده است و در حال پیگیری برای این موضوع هستیم.

وی گفت: ۲۰ شرکت در حال تعطیلی احیا شدند و در سه ماه گذشته ۶۵ جلسه در این خصوص گرفته شد.

 

حجت الاسلام موسوی اظهار کرد: بیشترین ملاقات مردمی در کشور در سال ۱۴۰۳ مربوط به دادگستری فارس ۱۲ هزار ملاقات مردمی از ۵۱ حوزه قضایی استان فارس بوده است.

وی اظهار کرد: احکام جایگزین حبس نزدیک به ۱۰ هزار و ۲۰۰ مورد بوده است که احکام جایگزین حبس برای افرادی توسط قضات در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: ۴۳ درصد پرونده وارد شوراهای حل اختلاف شده و ۵۶ فقره قتل عمد منتهی به سازش شده است.

وی از چاپ هفت جلد کتاب در سال گذشته توسط دادگستری کل استان فارس خبر داد و گفت: دادگستری در این حوزه پیشرو است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه قسمت زیادی از ساخت و ساز در فارس انجام است، اظهار کرد: در حوزه مقابله قاچاق کالا موفق بودیم و درصد این موفقیت ۹۸ درصد بوده است.

رئیس کل دادگستری فارس با یادآوری این مطلب که ۲ هزار و ۱۲۹ زندانی آزادسازی شدند، افزود: یکی از استان هایی هستیم که واحد داوری و میانجی گری فعال است.

وی گفت: پرونده صرافی دهقان در حال بررسی است که اموالی هم ضبط شد و پرونده هم اکنون در حال رسیدگی است و پرونده فوت دکتر فرزانه اکبری هم در حال بررسی است.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به بررسی پرونده دومیدانی مختلط در حال اجراست، افزود: پرونده خیریه نرجس با قرار جلب دادرسی و کیفرخواست در حال بررسی است و امیدوارم در تیر و مرداد به نتیجه برسد.

وی گفت: پرونده شهید بازیار هم در حال اظهار نظر است و پرونده تعرض در باغ نارنجستان هم به زودی اعلام عمومی می شود و پرونده خواستگاری در حافظیه شیراز در دادگستری در حال بررسی است و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی اظهار کرد: فوت شهردار منطقه پنج شیراز به نظر می رسد قتل نبوده و پرونده جنایی نبوده و تا اینجای کار از لحاظ فنی به نتیجه قتل نرسیدیم ولی هنوز در حال بررسی هستیم.

سید مصطفی بحرینی، با تشریح جایگاه دادستان در پرونده های مختلف گفت: در دادستانی فارس دراستای برنامه سند تحولی قوه قضائیه و تاکید دادستان کل کشور و ریاست قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرایم اولویت و در دستور کار است.

دادستان مرکز استان فارس با تاکید بر اینکه هر چقدر موفق تر عمل کنیم هزینه مقابله و درمان جرایم کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: دادستانی فارس درپرونده های اراضی ملی و منابع طبیعی، حوزه محیط زیست و حریم و بستر رودخانه و آب های زیر زمینی تغییر کاربری غیرمجاز، بهداشت و سلامت، ترافیک و امور شهری و مسائل مختلف اجتماعی به جد ورود پیدا می‌کند و احقاق حق خواهد کرد.

دادستان مرکز استان فارس با تاکید بر اینکه هر چقدر موفق تر عمل کنیم هزینه مقابله و درمان جرایم کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: دادستانی فارس درپرونده های اراضی ملی و منابع طبیعی، حوزه محیط زیست و حریم و بستر رودخانه و آب های زیر زمینی تغییر کاربری غیرمجاز، بهداشت و سلامت، ترافیک و امور شهری و مسائل مختلف اجتماعی به جد ورود پیدا می‌کند و احقاق حق خواهد کرد.

دادستان مرکز فارس در ادامه با بیان اینکه تغییر کاربری غیر مجاز از ۲۵ سال قبل تاکنون به وفور شاهد آن بودیم افزود: در اطراف شیراز، صدرا، سپیدان، مرودشت و برخی نقاط استان درگیر پدیده غیرمتعارف تغییر کاربری هستیم که دادستان با جدیت در این موارد پیگیری می‌کند.

بحرینی ایجاد باغ شهر ها را موجب هدررفت سرمایه عنوان کرد و افزود: باغ شهری هایی با هزینه کلان چندین میلیارد باعث هدر رفت سرمایه شده است که این هزینه می‌تواند در بحث تولید و خدماتی رسانی بهره برد.

وی اضافه کرد: در این راستا شورای حفظ حقوق بیت المال به  ریاست دادگستری و دبیری دادستان در چهارچوب قانون پیشگیری انجام می‌شود که اکنون هی باغشهری نیست که آب،برق و گاز مجاز گرفته باشد.

دادستان مرکز فارس در رابطه با باغات شیراز نیز گفت: یکی از معضلات کمیسیون ماده صد که به مشکلات تخلف باغات رسیدگی می‌کند روند طولانی مدت بود که اکنون به کمک شهرداری آمدیم و به شهرداری این اجازه داده شد تا به موازات رسیدگی کمیسیون به داستان گزارش دهند که بلافاصله اقدامات جهت جلوگیری و تشکیل پرونده قضایی انجام خواهد شد.

بحرینی در ادامه در خصوص مفاسد اقتصادی ‌و‌مدیران متخلف با بیان اینکه قصور و احمال مدیران از چشم ما دور نمی ماند، اظهار داشت: امسال هفت مورد مدیران استانی متخلف شناسایی شدند که پنجاه مورد مدیران استانی تحت تعقیب یا صدور قرار بازداشت منجر شدند.

وی گفت: انجمن حمایت از زندانیان سه هزار و ۷۰۰ خانواده تحت پوشش دارند که اقدامات بسیاری صورت گرفته و با کمک خیرین تعداد قابل توجهی زندانی سال گذشته ازاد کردیم.

بحرینی در مورد سمانه جهانباز گفت: تا الان سرنخی از وضعیت وی پیدا نشده است و تلاش ها در حال ادامه است و گزارش هایی مبنی بر دیده شدن وی وجود دارد که بررسی کردیم و پیگیری شبانه روزی در حال پیگیری آگاهی است.

علی مومن حسین پور هم گفت: جلسه دادرسی الکترونیک از طریق اینترنت انجام شده است و مراتب به طرفین پرونده ابلاغ می شود و جلسه به صورت آنلاین برگزار شد و با ساکنین خارج هم جلسات برگزار شد و ۲۸ هزار و ۷۳۷ جلسه آنلاین با طرفین پرونده برگزار کردیم.

معاون قضایی و برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان فارس هم گفت: در حوزه ارتباط با زندانیان و رسیدگی زندانیان هم نزدیک به ۹۲ درصد به صورت آنلاین برگزار کردیم  و جلسه با ۱۸ هزار و ۹۵۷ برگزار شد.

وی گفت: جلسات علنی برخط و جلسات علنی که بعد محرمانه نداشت، ۷۴ جلسه علنی برگزار شد و ۲۲ هزار و ۹۰۷ نفر در این جلسات شرکت کردند و کارآموزان قضایی، وکلا و دانش آموختگان رشته حقوق از این جلسات استفاده کردند.

حسین پور با یادآوری این مطلب که برگزاری مزایدات اجرای احکام به صورت الکترونیک انجام شد، افزود: ۱۳۵ مزایده به صورت الکترونیک توسط شعب دادگستری برگزار شده و جلسات آن در کل کشور قابل بررسی است و فردی که می خواهد ملک خود را به مزایده بگذارد هم متضرر نمی شود.

وی از افزایش دفاتر خدمات قضایی خبر داد و گفت: برای رفع مشکل مردم و کمتر معطل شدن مردم، تعداد دفاتر از ۸۲ به ۱۰۵ دفتر افزایش یافت و در شیراز از ۱۸ به ۲۳ دفتر رسید و تعدادی دفتر هم در حال راه اندازی است.

حسین پور گفت: سامانه هوشمند و استعلامات مالی با عنوان «سهام» راه اندازی شده است که ۷۵ هزار و ۳۷۲ پرونده از سامانه سهام استفاده کرده اند.
وی گفت: پرونده الکترونیک و بدون کاغذ با اینکه زیرساخت آن کامل نیست در حال اجراست و ۱۷ درصد پرونده ها بدون کاغذ بوده و صرفه جویی در کاغذ انجام شد.

معاون دادگستری فارس از ایجاد سامانه «ساما» و ثبت اطلاعات اشخاص خبر داد و گفت: با ثبت این اطلاعات در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۸ متهم متواری دستگیر شدند و فارس در ردیف اول سامانه ابلاغ الکترونیک محسوب می شود و ۶ میلیون و ۹۷۵ عزار و ۲۳۴ ابلاغ صادر شده و به طرفین اعلام شده است.

علی فاتحی، هم گفت: پیشگیری از وقوع جرم یک موضوع فراقوه ای و فراسازمانی محسوب می شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری از وقوع جرم با امر فرا قوه ای مواجه هستیم که در آن قوه قضائیه نقش مطالبه گری دارد، گفت: استان فارس در اجرای برنامه پیشگیری از وقوع جرم همچون سایر بخش ها پیشتاز بوده و بحث حمایت از مطالبه گری و سوت زنی اجتماعی در قالب ۲ سامانه در نظر گرفته شده است و سامانه جامع اطلاعات مردمی به صورت بی نام عوامل ارتکاب جرم به این سامانه مراجعه می کنند و در سال گذشته بیش از یک هزار گزارش دریافت کرده است.

وی گفت: بیش از هشت مرکز مهر والدین در فارس فعال است که والدین طلاق گرفته اند و برای دیدار با فرزند توافق ندارند قبلا در پاسگاه ها این دیدار انجام می شد و این مراکز با وجود روانشناسان در نظر گرفته شد که باعث بهتر شدن روند می شود.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=7818

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.