0

غربالگری رایگان فشارخون و دیابت در پویش ملی سلامت

  • کد خبر : 41584
  • 14 آذر 1402 - 18:31
غربالگری رایگان فشارخون و دیابت در پویش ملی سلامت
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از بین سه ماده نمک، قند و چربی، نمک خطرناکترین ماده غذایی است که مصرف بیش از حد آن و درگیر شدن با بیماری پرفشاری خون، تمام اعضا و سلامت بدن را درگیر می‌کند و در این راستا پویش ملی سلامت همزمان با سراسر کشور در استان فارس به منظور شناسایی بیماران دیابتی و پرفشاری خون در حال برگزاری است.

آونگ پرس، سید وحید حسینی در نشست خبری «پویش ملی سلامت» در جمع خبرنگاران گفت: این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است و امیدواریم ۷۰ درصد مردم را در این پویش درگیر کنیم.

وی ادامه داد: ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد که موارد مهمی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف سلامت در جامعه ادامه داد: در این رابطه هم با همکاری اصحاب رسانه می‌توانیم با روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیردار مقابله کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

عباس رضائیان زاده،  نیز در ادامه افزود: بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت بدون اطلاع افراد مبتلا و بیماری خاموش محسوب می‌شوند و به گفته سازمان بهداشت جهانی در این دو نوع بیماری حدود ۵۰ درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارند و به صورت خاموش در بدن کار خود را می‌کنند.

وی ادامه داد: بنا به آمار گرفته شده در استان فارس ۳۲ درصد مبتلایان فشار خون از بیماری خود اطلاع نداشته‌اند و هم‌اکنون نزدیک به ۳۵ درصد در استان مبتلا به فشار خون و بیش از ۱۴ درصد نیز مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

با اشاره به اجرای طرح« پویش ملی سلامت» که از ۲۰ آبان ماه امسال آغاز شده است، تصریح کرد: در اجرای طرح یاد شده تاکنون تعداد ۳۴۵ هزار نفر غربالگری شده‌اند و قبل از اجرای طرح نیز تعداد ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تعداد یک میلیارد و ۱۳۰میلیون نفر مبتلا به فشار خون و تعداد ۵۳۷ میلیون نفر مبتلا به دیابت در سطح جهان، اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار در ایران تعداد ۱۵ میلیون نفر مبتلا به فشار خون و همچنین تعداد ۷ میلیون نفر مبتلا به «دیابت نوع دو» هستند.

رضائیان زاده افزود: در استان فارس تعداد یک میلیون نفر مبتلا به فشار خون و تعداد ۳۹۷ هزار نفر مبتلا به «دیابت نوع دو» هستند.

وی ادامه داد: در رابطه با شناسایی مبتلایان به فشار خون در استان فارس تعداد ۴۲۳ هزار نفر و مبتلایان به «دیابت نوع دو» تعداد ۲۰۵ هزار نفر شناسایی شده‌اند.

تمام مراکز درمانی استان فارس و ۱۱۰ ایستگاه ثابت و سیار در ادارات و دانشگاه‌ها، ۱۲۰۰ پزشک خانواده در استان، ۶۰۰ مرکز جامع سلامت و ۷۰۰ مرکز بهداشت مگی آماده تشکیل پرونده سلامت برای مراجعین و غربالگری افراد به لحاظ پرفشاری خون و دیابت به صورت کاملا رایگان هستند‌.

لینک کوتاه : https://avangpress.ir/?p=41584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم آونگ پرس منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.